Heel wat autobouwers werken op dit ogenblik aan technologieën waarmee auto's onderling gegevens kunnen uitwisselen, met als bedoeling ongevallen te vermijden. De constructeurs hebben daarvoor onderling samenwerkingsakkoorden gesloten, om er zeker van te zijn dat hun systemen compatibel zijn met elkaar. Honda stelde onlangs zijn V2V voor dat ook aangepast is voor motorfietsen. Dit rijhulpsysteem waarschuwt voortdurend voor aankomend verkeer, door gebruik te maken van de GPS-positiegegevens van de voertuigen in kwestie. Het systeem bewijst vooral zijn nut bij kruispunten, waar het waarschuwt voor een obstakel of voor mogelijke aanrijdingen.
Deze complexe technologie is gestoeld op GPS-gegevens. Ze maakt gebruik van een draadloze communicatiemodule die gegevens verschaft over de bewegingsrichting van de auto en de motorfiets en hun positie ten opzichte van elkaar. De motorrijder wordt gewaarschuwd via een head-up display en via een auditief signaal in zijn helm, en hoeft dus zijn blik niet van de weg te halen. De autobestuurder van zijn kant wordt gewaarschuwd door het navigatiesysteem of via de instrumentencluster. In Japan zit Honda al in de vierde fase van zijn ASV-project (voor Advanced Safety Vehicle), maar het zal nog wel even duren voor al die technologie zijn weg vindt naar serieproductie, laat staan voor ze gemeengoed wordt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!