In het kader van het Europese platformprogramma C-Roads wordt gewerkt aan de invoering van infrastructuren die zijn aangepast aan autonoom rijden. C-Roads Italy zal van start gaan met de hulp van de Stellantis-groep (Fiat, Citroën, Maserati, Opel, Peugeot, enz.). Dankzij de V2X-technologie zullen connected prototypes van voertuigen, de Maserati Ghibli en Fiat 500X, autonoom kunnen rijden op snelwegen. V2X is de communicatie tussen de infrastructuur (X) enerzijds en de voertuigen (V) anderzijds.
De betrokken snelwegtrajecten, in Noord-Italië, zijn de snelweg A22 bij Trento, op de ringweg rond Venetië, op trajecten van de A4 en de A28, en in de buurt van de Brennerpas op Italiaans-Oostenrijkse grensovergangen. Bij zelfstandig rijden zal de auto automatisch de snelheid aanpassen, koers houden en van rijstrook veranderen. De software zal ook kaartgegevens samenstellen van vaste punten en variabele gebeurtenissen, zoals wegwerkzaamheden of vertragingen.
Scenario's
V2X-voertuigen zullen in realtime digitale signalen ontvangen over wegwerkzaamheden die aan de gang zijn, een voertuig dat stilstaat, druk verkeer, slechte weersomstandigheden, dynamische snelheidssignalering of de aanwezigheid van tolhuisjes. Bovendien kunnen voertuigen met elkaar communiceren om te waarschuwen voor een defecte auto die stilstaat op de weg, maar ook voor de snelheid, de versnelling, de richting (draaien) en het richtingaanwijzergebruik van voertuigen verderop op de route, buiten het zicht van de bestuurder.
Er zijn scenario's opgesteld met een reeks gebruikssituaties. Het gaat onder meer om de melding van onverwachte voorvallen op de weg met bijvoorbeeld samenwerking tussen personenauto's en vrachtwagens in uitzonderlijke omstandigheden. De gegevens zullen uiteraard worden verzameld en geanalyseerd om het systeem van de snelwegchauffeur te verbeteren.
De verzamelde data zullen worden gereproduceerd in een laboratoriumomgeving, met de bedoeling de algoritmen van de besturingseenheden te verfijnen en zo de boordapparatuur voor te bereiden op concrete toepassingen. Highway Chauffeur maakt deel uit van een omvangrijk harmonisatieplan dat medegefinancierd wordt door de Europese Commissie. Het wordt voorgesteld als de toekomstige V2X-norm op de Europese wegen die de compatibiliteit en interoperabiliteit van alle autonome auto's en weginfrastructuur in de toekomst moet garanderen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!