Koenigsegg heeft zijn eigen elektrische unit ontwikkeld om zijn toekomstige modellen uit te rusten, te beginnen met de Gemera, een 1.700 pk sterke hybride hypercar met vier zitplaatsen. Trouw aan zijn goede gewoonten heeft de Zweedse hypercarfabrikant de onderdelen van zijn systeem bijzondere namen gegeven: Quarks, Terriers, Flux Raxial of zelfs David. Maar achter deze ronkende façade schuilt de modernste technologie.
>> Lees ook – Koenigsegg Gemera is hybride vierzitter met 1.700 pk
Koenigsegg Terrier, Quarks, Flux Raxial en David
De elektrische unit heet Terrier en is een combinatie van twee Quark-elektromotoren met torque vectoring. Elke Quark-motor is voorzien van een "nieuwe balans koppel-vermogen tussen radiale (veel vermogen) en axiale (veel koppel) fluxtopologie, die Raxial Flux werd gedoopt". Om het pakket compleet te maken bevat elke Terrier een David-omvormer en planetaire tandwielsets. Dankzij deze gecombineerde technologie is de Terrier – volgens Koenigsegg – "de meest kracht- en koppelgedreven torque vectoring-aandrijving in de EV-sector".
340 pk en 600 Nm per motor
Volgens voorlopige gegevens van Koenigsegg ontwikkelt elke Quark-elektromotor 340 pk en 600 Nm, voor een gewicht van nauwelijks 28,5 kilo. De constructeur geeft dus aan dat een Terrier – waar twee Quarks in zitten, volgt u nog? –een maximumvermogen biedt van 680 pk (500 kW). Het koppel wordt, in tegenstelling tot het vermogen, niet gewoon bij elkaar opgeteld en bedraagt ‘slechts’ 1.100 Nm (en geen 1.200 Nm).
Hybride optimalisatie
Volgens Dragos-Mihai Postariu, die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de elektromotor, maakt de integratie van de Dual Quark Terrier het mogelijk "de respons bij lage toeren van de Gemera te verbeteren waar je die het meest nodig hebt, namelijk bij bruuske acceleraties”. De rol van de verbrandingsmotor is dan om optimaal te functioneren bij hoge snelheid, zodat de auto snelheden van 400 km/u kan bereiken, met vier personen aan boord! Het idee hier is om voornamelijk het vermogen en het koppel van de elektromotoren te gebruiken bij de vertrek- en overgangsfases, en vervolgens een meer continue stuwkracht bij hoge snelheid te exploiteren dankzij de meer aangepaste verbrandingsmotor, zonder verlies van vermogen of koppel.
>> Lees ook – Hoe werkt de Freevalve van Koenigsegg?
Van het totale gecombineerde vermogen van de Gemera levert de verbrandingsmotor, een tweeliter-driecilinder met dubbele turbo en Freevalve-systeem, 600 pk en 600 Nm. In totaal zou deze 4-zits hypercar 1.700 pk moeten produceren dankzij de inbreng van een elektromotor vooraan en twee achteraan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!