Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Opties downloaden, hoe werkt dat eigenlijk?

Geschreven door Hans Dierckx op 22-03-2021

Een nieuwe tendens: draadloos opties aankopen en downloaden. Zo'n over-the-air (OTA) upgrades voor je auto, dat is een beetje zoals apps downloaden voor je smartphone. Steeds meer constructeurs bieden ze aan, maar hoe werkt dat eigenlijk?

Je zou graag stuurverwarming hebben wanneer je op wintervakantie vertrekt? Bij BMW kan dat al, en je hoeft er geeneens voor naar je garagist, want het extraatje wordt draadloos doorgeseind naar je auto. Of liever: geactiveerd, want de verwarmingsweerstand zit af-fabriek al gemonteerd in de auto.

Het is een nieuwe tendens binnen de autosector, ook merken als Audi, Mercedes en (later dit jaar) Volkswagen gaan met dit nieuwe zakenmodel aan de slag, al pakt niet iedereen het op dezelfde manier aan. Ter inspiratie diende Tesla, de Amerikaanse EV-maker stuurt al wel langer via het mobiele datanetwerk nieuwe functies door naar zijn klanten, al dan niet tegen betaling.

Zoals apps op je smartphone

‘Vergelijk het met een smartphone’, zo horen we bij BMW België. ‘Je koopt een telefoon, en achteraf kan je daar dan extra functies op installeren. Wij bieden de opties trouwens ook aan via onze app, en we stellen vast dat veel klanten ze langs die weg installeren. Zeker nu, want mensen zitten thuis in hun zetel en spenderen extra tijd op hun telefoon.’

Enkele vragen dringen zich daarbij wel op. Of een optie kopen langs deze weg duurder is of net goedkoper dan wanneer je het doet langs de klassieke weg, de bestelbon? Of de functies ook actief blijven wanneer de auto van eigenaar wisselt? En of het om zuiver digitale toepassingen gaat, of ook om extra’s waaraan mechaniek te pas komt?

Slim verdienmodel

Dat laatste is weldegelijk het geval, en het meest krasse voorbeeld daarvan vinden we bij Mercedes. Op de EQS, de elektrische topberline die later dit jaar op de markt komt, zal je achteraf vierwielsturing kunnen laten installeren zonder een garagebezoek, draadloos dus. Elk exemplaar zal dus met de benodigde componenten van de fabrieksband rollen, maar ze worden pas in werking gezet wanneer je ervoor betaalt; hetzij bij bestelling, hetzij achteraf.

Voor Mercedes zit het voordeel van die, op het eerste gezicht vreemde, werkwijze in de gestroomlijnde logistiek. Het werpt bovendien een interessante blik op het verdienmodel: de besparing van een kleiner aantal verschillende componenten in omloop te hebben is blijkbaar groter dan de meerkost van dat complexere onderdeel, zelfs indien de klant er niet voor betaalt. In dit geval gaat het om een eenmalige activatie, dus eens gekocht is het voor de ganse levensduur van de auto; dat heeft met de garantie te maken.

Eenvoudiger

Die gestroomlijnde logistiek heeft nog een ander administratief voordeel. Sinds de WLTP-cyclus gebruikt wordt om het normverbruik en de CO2-uitstoot te berekenen, gebeurt die homologatie per versie; bepaalde opties beïnvloeden het resultaat, omwille van hun gewicht of stroomverbruik (en dus invloed op het brandstofverbruik). Voor de fabrikanten kan het dus een vereenvoudiging betekenen wanneer ze minder verschillende componenten monteren, maar werken met digitale activatie.

Zo’n voorbeeld treffen we bij Audi, waar je matrixloplampen kan ‘downloaden’, voor een bepaalde periode of levenslang. Bij het begin van de winter zal de auto je bijvoorbeeld voorstellen of je het eens wil uittesten, en vervolgens aankopen, hetzij tijdelijk, hetzij definitief. Ook in dit geval zit de hardware dus al af-fabriek gemonteerd, maar is die niet geactiveerd. Helemaal nieuw is dat overigens niet; op veel bestaande auto’s zit elektronica die geprogrammeerd kan worden, denk maar aan een snelheidsregelaar. In het parallelle circuit vind je handigaards legio om met je auto aan de slag te gaan. Het wordt interessant om te zien of ook deze nieuwe generatie hoogtechnologische vierwielers te kraken valt.

Goedkoper of duurder?

De analogie met slimme telefoons is helemaal klaar wanneer het gaat om digitale extra’s, zoals een dashcam. Die maken gebruik van onderdelen die sowieso gemonteerd zijn, zoals de camera van de rijhulpsystemen, en combineren die tot een nieuwe functionaliteit. Bij BMW kost deze functie je 55 euro per jaar, bij Mercedes is de prijs ervan nog niet bekend. Onder het mom van extra gebruiksgemak wordt het configureren van je auto echter niet noodzakelijk eenvoudiger.

Bijvoorbeeld bij Audi zijn sommige opties duurder wanneer je ze achteraf activeert, andere dan weer goedkoper. De rekening kan ook oplopen: wil je in een exemplaar dat meer dan een jaar oud is je reeds gemonteerde DAB-ontvanger activeren, dan kost je dat een abonnement van (vanaf) 11 euro per maand, of eenmalig een bedrag van meer dan 500 euro.

Wat bij een tweedehands?

Waarin de Duitsers Tesla dan weer niet plannen te volgen, is het weer uitschakelen van de opties wanneer de auto van gebruiker of eigenaar wisselt, zo beloven ze althans. Bij alle genoemde fabrikanten zijn de opties gekoppeld aan het chassisnummer en blijven ze dus in de auto tot die naar de schroothoop gaat. Een bijkomend voordeel is ook dat die tweede eigenaar enkele functies kan activeren die ogenschijnlijk niet aanwezig waren.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten