De nieuwe batterij waar Tesla aan werkt heeft een dubbel voordeel: een erg lange levenscyclus (1 miljoen mijl, ofwel 1.609.000 km) en minder kobalt. Dit materiaal is zeldzaam, kostbaar en controversieel door zijn ontginning, is een grote ecologische zwakte van batterijen. Door het te verwijderen zouden de nieuwe batterijen hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen. Dat is toch de hoop die wordt gegeven door deze lithium-ijzerfosfaattechnologie, of LFP, die samen met CATL wordt ontwikkeld. De batterijen gaan langer mee omdat ze beter tegen snelladen kunnen. Dus in plaats van de garantie te beperken tot 160.000 of 240.000 km, zou een Tesla Model 3 met LFP-batterij de grens kunnen verleggen tot 1,6 miljoen kilometer! Nog een voordeel: de LFP-batterij zou 30% goedkoper zijn om te produceren volgens het persbureau Reuters, dat de informatie doorgeeft. Volgens Reuters zou Tesla de technologie eind dit jaar al kunnen lanceren in China.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!