Roest was een probleem dat de autoconstructeurs intussen helemaal onder controle hadden. Met dank aan innovaties zoals verzinkte koetswerken, speciale bodembescherming en uit kunststof vervaardige wielkastbekleding. Maar de druk om moderne wagens zo licht mogelijk te maken, zorgt ervoor dat de roestduivel een comeback maakt. Dat blijkt uit onderzoek van de Duitse keuringsorganisatie GTÜ.
Het gebruikte metaal is van mindere kwaliteit en wordt steeds dunner, terwijl het koetswerk vaak slechts gedeeltelijk verzinkt wordt en een dunnere laag verf krijgt, waardoor roest opnieuw een probleem wordt. Vooral bij auto's die 10 jaar geleden geproduceerd werden, zo blijkt uit de gegevens van GTÜ. Dat onderzocht de gegevens van 6,7 miljoen wagens die zich sinds januari 2020 aanboden voor keuring en constateerde roestproblemen bij 441.000 auto's. Bij de 3,5 miljoen exemplaren die 10 jaar oud waren, vocht bijna 13% met de roestduivel.
De 10 auto's met de meeste roestproblemen
- Ford Transit
- Lada Niva
- Seat Alhambra/Ford Galaxy
- Suzuki Baleno
- Suzuki Jimny
- Daihatsu Cuore
- Daihatsu Charade
- Daihatsu Mira
- Opel Vectra
- Subaru Legacy
- Ford Ka
Waarom scoren ook elektrische auto's zo slecht?
Uit het onderzoek van GTÜ blijkt dat elektrische auto's opvallend slecht scoren. Bij een Tesla Model 3 met amper 300 kilometer op de teller werden reeds roestplekken gevonden, onder meer op de koppelstangen en in de spatborden van de elektrische wagen.. Een door GTÜ aangestelde roestexpert merkte op dat het frame van de onderzochte Model 3 enkel oppervlakkig geverfd was en dat de A-stijlen volledig gevuld waren met constructieschuim – wat water opneemt en roest in de hand werkt.
De EV-transitie zou roestproblemen in de hand kunnen werken, waarschuwt GTÜ. Om het zware batterijpakket van elektrische wagens te compenseren, werken autoconstructeurs vaker met lichtgewicht constructies die aluminium en magnesium bevatten. Die materialen verhogen niet alleen het risico, maar door hun negatieve lading zouden ze ook galvanische corrosie kunnen veroorzaken wanneer ze gecombineerd worden met een materiaal met een andere lading.
Roest is en blijft een verraderlijk beestje: corrosie wordt doorgaans laat opgemerkt, omdat het vaak ontstaat op verborgen plekken waar ongunstige materiaalcombinaties samenkomen. Vocht dat binnendringt en als elektrolyt gaat werken, zorgt dan voor roestplekken die pas later echt zichtbaar worden. Dan wordt niet alleen behandelen moeilijk, maar wordt ook de botsveiligheid gereduceerd omdat de dragende structuur aangetast wordt.
Bron: GTÜ
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!