Grotere productievolumes vereisen een andere aanpak. Daarom wil Tesla het aantal afzonderlijke elementen in het frame van zijn modellen verminderen en volop inzetten op een basisstructuur uit aluminium. Achteraan de nieuwe Model Y wil de Amerikaanse constructeur de huidige assemblage van 70 onderdelen vervangen door één enkele module uit aluminium. De productie van dergelijke onderdelen vereist gigantische machines.
"Het zal ongelooflijk zijn om het in werking te zien! De grootste gietmachine ooit gemaakt. Het zal het mogelijk maken om de achterkant van het koetswerk in één stuk te vervaardigen, inclusief de veiligheidsrails", aldus Tesla-topman Elon Musk op Twitter.
Gigapress
Een kolossale uitdaging die hij nog niet heeft kunnen aangaan in zijn nieuwe fabriek in Duitsland en die hem heeft gedwongen om de geplande productie over te brengen naar een bestaande lijn in Nevada (VS). Maar dit zou nog maar het begin zijn, want Tesla is van plan om met de frontmodule en andere elementen in de nabije toekomst nog verder te gaan met deze automatisering.
Volgens Tesmanian, een gespecialiseerde blog gewijd aan Tesla, zou de fabriek in Brandenburg (Duitsland) uitgerust moeten worden met 8 van deze gigantische machines, genaamd "Gigapress". Ze zouden een nieuwe weg openen in het ontwerp en de fabricage van carrosserieën, die tot nu toe bestond uit verschillende metalen panelen die het mogelijk maakten het ontwerp van vervormingszones te voldoen aan crashteststandaarden.
Makkelijker gezegd...
In tegenstelling tot staal is aluminium een metaal dat zeer moeilijk te gebruiken is voor grote gestanste onderdelen, waardoor de mogelijkheden om grote elementen met complexe randen of vormen te creëren beperkt zijn en tot nu toe het gebruik van lijmen, lassen of klinken vereist is. Elon Musk wil deze technieken graag uit het productieproces halen om het aantal verschillende machines te verminderen en de productielijnen verder te automatiseren.
Hiervoor gebruikt Tesla een proces van het inspuiten van gesmolten aluminium in een matrijs, omdat dit moeilijk te gebruiken is voor grote gestanste onderdelen. Om randen en andere complexe vormen te bereiken, moesten de aluminium onderdelen worden gelijmd of geklonken, omdat het metaal door het lassen wordt vervormd. Door gesmolten aluminium in een matrijs te spuiten en het gegoten metaal door robots te extraheren, is Tesla in staat om verschillende productiestappen te combineren. Hoewel deze techniek nog steeds een aantal beperkingen en gebreken heeft, gaat het snel beter en heeft Tesla de achterste basis van zijn Model Y kunnen reduceren tot bijvoorbeeld 2 elementen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!