Volkswagen heeft een nieuwe evolutie voorgesteld van zijn 2.0 TDI. Om hem iets schoner te maken dan zijn voorgangers stapt hij over op een lichte hybridisering via een alternator-starter onder een spanning van 12V. De alternator creëert stroom tijdens het vertragen die wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij. De motor voldoet aan de toekomstige Europese uitstootnormen dankzij allerlei uitlaatgasnabehandelingssystemen (partikelfilter en NOx-nabehandeling) die zijn herontwikkeld met het oog op een langere levensduur. De 2.0 TDI ontwikkelt 136 tot 204 pk.
Ook voor Audi
Deze nieuwe motor zal ook zijn opwachting maken bij Audi-modellen op hetzelfde MQB-platform als VW. We verwachten hem dus in de toekomstige A3, die in 2019 wordt verwacht. Waarschijnlijk zullen ook Skoda en Seat deze microhybride oplossing mogen gaan toepassen. Ondanks de dalende inschrijvingscijfers van dieselmotoren in Europa wil de Duitse constructeur blijven verder werken aan de “dieselmotor van de toekomst”. De techniek wordt trouwens al ingezet door PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!