Terwijl de rijhulpsystemen in auto’s steeds beter worden, mogen de lichten volgens Volkswagen niet achterblijven. Het Duitse merk is druk bezig met het ontwikkelen van betere en slimmere lichtunits. In eerste instantie gaat het dan over de optimalisatie van de huidige koplampen, om nachtelijke ritten veiliger te maken. De IQ.Light-Matrix-ledkoplampen in de nieuwe Touareg zijn daar het voorbeeld van.
De toekomst
Om voorbereid te zijn op de (semi-)autonome wagens van de toekomst, heeft Volkswagen een volledig testcentrum speciaal voor de ontwikkeling van lichtunits geopend. Dat is een 100 meter lange tunnel met een nagebouwde straat, om verkeerssituaties na te bootsen. Zo bespaart het merk uit Wolfsburg de kostelijke (zowel in tijd als in budget) nachtritten om de lampen te kunnen testen. Het doel is om lampen te ontwikkelen die informatie op de straat kunnen projecteren, bijvoorbeeld de breedte van het voertuig op een door wegenwerken versmalde rijbaan. Achteraan zou dan weer belangrijke informatie kunnen verschijnen op matrix-ledlichten, zoals een gevaar op de weg. Voor de gebruiker is er ook een leuke toets aan verbonden: hij of zij zal een eigen lichtsignatuur kunnen kiezen via een app.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!