Wanneer je op de Ring rond Brussel richting Parijs rijdt, kan je op het tankstation van Ruisbroek, net na de bocht van Vorst, een ongebruikelijke installatie zien. Het is het eerste snelwegtankstation voor waterstof in Europa. Na eerst een "voorlopig" station te hebben uitgebaat in Anderlecht heeft Total nu deze definitieve structuur opgezet in het kader van een partnership met BMW. De Duitse constructeur heeft tegelijk een 7-Reeks ontwikkeld met een 260 pk sterke V12 die zowel op benzine als op waterstof kan werken. Verschillende Europese politici hebben zo'n milieuvriendelijke limousine ter beschikking gekregen. Dat verklaart ook meteen waarom dit eerste waterstoftankstation vlakbij de hoofdstad van Europa is geopend.
253 graden onder nul
Op het station merk je het grote, verticaal ingeplante reservoir op. Daarin zit vloeibare waterstof opgeslagen onder een temperatuur van -253 graden celsius. Tanken gaat manueel, maar er zijn wel enkele bijzonderheden. Zo moet de vulopening van de auto zich op een erg exacte plaats bevinden. Om de bestuurder te helpen om zijn auto naar de juiste plaats te laveren, zijn twee kleine bultjes in de grond ingewerkt waar de wielen tussen passen. Daarna moet de bestuurder enkel nog zijn betaalkaart in de automaat steken, de vulslang nemen, hem aansluiten en wachten tot wanneer de tank vol is.
Benzine of H2
De BMW 7-Reeks H2 heeft achter de achterbank een tank waar 8 kilo waterstof in kan. Die tank is een soort thermos waarin de vloeibare waterstof op de juiste temperatuur kan worden bewaard. Het rijbereik bedraagt zo'n 200 tot 300 kilometer op waterstof, afhankelijk van het parcours en de rijstijl. Omdat waterstofstations nagenoeg onbestaande zijn, kan de 7-Reeks ook op benzine rijden. Tijdens het rijden merk je aan boord slechts een klein verschil in het motorgeluid, dat iets meer metaalachtig klinkt wanneer de motor op waterstof draait. Bij het starten wordt het injectiesysteem automatisch gereinigd.
Vloeibaar voor een grotere dichtheid
De waterstoftechnologie die in het station van Ruisbroek wordt gebruikt, komt van het Duitse Linde AG. Tanken gebeurt in nagenoeg alle waterstofstations wereldwijd op dezelfde manier. In Ruisbroek kan je de H2 enkel tanken in vloeibare vorm en dus niet in gasvorm, zoals wordt gebruikt in waterstofauto's met brandstofceltechnologie. Het Belgische station is in de eerste plaats ontwikkeld voor de 7-Reeksen, die als enige waterstofauto's in Europa H2 verbranden in een klassieke ontploffingsmotor. Toch stoot de BMW enkel water uit, al komt er ook 5 gram CO2 per kilometer vrij omdat bij het werkingsproces van de motor ook olie wordt verbrand die wordt gebruikt voor het smeren van de cilinders. De reden waarom de voorkeur is gegeven aan vloeibare H2, is dat het in die vorm een veel grotere dichtheid heeft en dus minder plaats inneemt in de tank, zowel die van het station als van de auto.
De toekomst
De inwijding van het station gebeurde door Dhr. Raffaele Liberali van de algemene raad voor Onderzoek van de Europese Commissie en door Patricia Ceysens, de Vlaamse Minister van Economie, Ondernemerschap, Wetenschap en Innovatie en Buitenlandse Handel. Zij heeft als eerste symbolisch volgetankt met waterstof. Miguel del Marmol, de CEO van Total België, verduidelijkte dat de plannen van Total er "voor de lange termijn" zijn, maar liet wel verstaan dat "de rentabiliteit van deze site verre van uitzonderlijk is". De baas van BMW Belgium Philippe Dehenin verklaarde: "De waterstof kan door verschillende primaire energiebronnen worden geproduceerd en biedt een grote flexibiliteit in zijn mogelijke toepassingen. Het grootste potentieel schuilt in waterstof die is gewonnen met behulp van hernieuwbare energie". Maar los van al die mooie woorden moet de gewone burger er niet op rekenen dat hij in de eerstkomende tien jaar een waterstofauto in zijn garage zal kunnen parkeren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!