Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / 3 vragen aan Cléa Martinet - Hoofd Duurzame Ontwikkeling Renault-groep

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-05-2022

Ter gelegenheid van de voorstelling van de conceptcar Renault Scénic Vision stelden wij Cléa Martinet, hoofd Duurzame Ontwikkeling, enkele vragen over het milieu- en industriebeleid van Renault.

  • Bij deze conceptcar wordt veel gesproken over recycleerbaarheid, wat makkelijk is voor prototypes en op kleine schaal geproduceerde auto’s. In hoeverre is deze aanpak verenigbaar met massaproductie?

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen het percentage materialen dat in de auto kan worden gerecycleerd en het percentage gerecycleerde materialen dat bij de productie ervan wordt gebruikt. Wat het tweede punt betreft, gebruiken onze productiemodellen momenteel ongeveer 25% gerecycleerde materialen bij hun fabricage. Maar ons doel is om in 2025 30 tot 33% te halen. Dat is al een zeer hoog percentage, dat voornamelijk wordt beperkt door wat technisch haalbaar is.

In de context van een concept car hebben we de mogelijkheid om te experimenteren, om de grens van recycleerbaarheid verder te verleggen, maar op industrieel niveau is de grens vooral te wijten aan de knowhow, aan de verschillende recyclageprocessen, vooral voor bepaalde materialen, waaronder staal. In Europa wordt staal nog steeds geproduceerd in hoogovens, waardoor de recycleerbaarheid ervan beperkt is. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten gebruiken ze elektrische ovens die een veel hogere temperatuur mogelijk maken. Er zijn dus nog steeds belemmeringen, ook van technologische aard, die ons niet in staat stellen zo ver te gaan als wij momenteel zouden willen.

Deze proactieve aanpak van de Renault-groep wordt echter gedeeld door onze leveranciers en stelt ons steeds meer in staat een "korte keten"-werking te integreren die intern wordt beheerd. Bijvoorbeeld met de terugwinning en recycling van oude elektrische voertuigen, het hergebruik van mineralen uit batterijen, enz. Het is de bedoeling meer respect te tonen voor de hulpbronnen, die nog steeds aan regelgeving onderworpen zijn, maar ook aan uitputting. Bepaalde grondstoffen, zoals koper, zullen binnen 15 jaar niet meer, of zeer moeilijk, op aarde te verkrijgen zijn. Wij hebben echt geprobeerd om op deze aspecten te anticiperen.

>> Lees ook – Officieel: Renault Scénic Vision - productieversie in 2024

  • Welke rol speelt de terugwinning en recycling van "oude" voertuigen in de strategie van circulaire economie en de industrie van Renault?

Sinds november 2021 hebben wij onze productievestiging in Flins omgebouwd naar onderhoud en opfrissing van voertuigen, nadat wij besloten hadden onze industriële productie in Frankrijk toe te spitsen op elektrische voertuigen in ons nieuwe Electricity-complex in het noorden. Flins concentreert zich nu op het onderhoud en opknappen van voertuigen op industriële schaal. Wij zitten momenteel op 5.000 voertuigen/kwartaal (20.000/jaar) en streven naar 30.000 exemplaren per jaar tegen 2023.

Het begint allemaal met het ophalen van de voertuigen via ons dealernetwerk. Vervolgens vervoeren wij ze naar Flins waar de renovatie en het onderhoud op een geïndustrialiseerde manier worden uitgevoerd, waardoor wij de tijd die nodig is om de voertuigen te verwerken door 3 kunnen delen. Door deze specifieke activiteit op een specifieke plaats te concentreren, kunnen wij ook meer ecologische processen tot stand brengen. Het typische voorbeeld is schilderen, met verfsystemen die water gebruiken en een geringer ecologisch effect hebben.

Maar Flins omvat ook een recyclingcentrum in samenwerking met onze partners zoals Boone Comenor Metalimpex, Indra en Gaia, die gespecialiseerd zijn in het inzamelen, demonteren en recycleren van autowrakken. Zo beschikt Indra alleen al in Frankrijk over 380 inzamelcentra voor voertuigen, wat een buitengewone bron van gerecycleerd materiaal en de ontwikkeling van een circulaire economie betekent.

  • Wat de recyclage van batterijen betreft: sommige constructeurs – Tesla voorop – recupereren oude batterijen om ze te hergebruiken voor huishoudelijke doeleinden in de vorm van power walls, enz. Is dat iets dat Renault overweegt?

Inderdaad. In het kader van het Renaulution-plan hebben we een vierde merk gelanceerd, Mobilize, gewijd aan mobiliteitsdiensten maar ook aan data- en energiediensten. Mobilize heeft een filiaal in Flins, dat zich ook bezighoudt met de inzameling, ontmanteling en recycling van batterijen. Accu's worden ingezameld wanneer zij het "einde van hun levensduur" hebben bereikt, na 1 tot 15 jaar in een auto te zijn gebruikt. Vervolgens worden ze door Mobilize gereconditioneerd voor gebruik als bootbatterijen, wat heel goed werkt, of als bufferbatterijen in de vastgoedsector (woningen, kantoren, enz.).

>> Lees ook – De redactie ongefilterd - HD over de stempel van Vidal

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten