Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / 3 vragen aan Jörg Prigl

Jörg Prigl is de Vice President Product Group Compact Cars van Mercedes-Benz. Hij beantwoordde drie vragen over de nieuwe A-klasse, het AMG-gamma en alternatieve vormen van aandrijving.

U zegt dat de nakende nieuwe A-Klasse de belangrijkste lancering voor Mercedes is sinds jaren. Waarom is dat zo?
De 'A' van onze nieuwe A-Klasse staat voor 'aanval': we willen tegen 2020 de grootste zijn, meer verkopen dan onze twee aartsrivalen Audi en BMW. Het nieuwe platform waarop de A-Klasse rust, speelt daar een grote rol in, want het zal voor meerdere modellen gebruikt worden. Het eerste was de B-Klasse, nu komt de A-Klasse erbij, dan volgt de vierdeurscoupé CLA waarvan u het prototype in China zag, er komt ook nog een kleine SUV, en als vijfde een CLA Shooting Brake, in navolging van de gelijknamige CLS die dit najaar wordt voorgesteld.

Voor het eerst lanceert u ook speciale versies van huistuner AMG in uw kleinere modellen. Wat zette u daartoe aan?
De sportiviteit die de nieuwe A-Klasse ongetwijfeld oproept, vraagt om AMG-derivaten. Daarom is er niet alleen de speciale A 250 Sport, een versie met gewijzigde voortrein die door AMG werd getuned, er komt volgend jaar ook een volwaardige A 45 AMG die uitgerust zal zijn met een high end-versie van de tweeliter-turbo met niet alleen 400 Nm koppel, maar ook het hoogste specifieke vermogen voor een serieauto, meer dan dat van een Porsche GT2 RS. (red.: een snelle berekening leert ons dat het hier dan om 345 pk of meer gaat).

U verliet de techniek van de dubbele (sandwich)bodem. Is er dan nog wel plaats voor alternatieve vormen van aandrijving?
Zeker wel. Zowat alle alternatieve aandrijvingsvormen kunnen desgewenst in het A-onderstel een plaatsje vinden. De meest goedkope oplossing is zonder twijfel het stopstartsysteem, maar zowel zuiver elektrische varianten zijn mogelijk als hybrideversies - ik denk op langere termijn aan de brandstofcel. Het probleem waarmee we op dit ogenblik worden geconfronteerd, is dat van de kip en het ei: de constructeurs zeggen te wachten op de overheid en haar laadpalen, de overheid wacht op meer elektrische voertuigen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten