Michelin stelde zopas de nieuwe Pilot Alpin voor. Hoe belangrijk is de winterbandenmarkt voor u?
Winterbanden nemen ongeveer tien procent van onze productie in. Het is een segment in volle expansie, aangezien de vraag de jongste drie jaar met vijftig procent is toegenomen. De interessantste markten zijn uiteraard Europa, waar de wetgeving in bepaalde landen erg streng is, maar ook Japan, dat na het Oude Continent onze voornaamste afzetmarkt is. De nieuwe Pilot Sport is bedoeld voor auto's uit het topsegment, met veel vermogen. Hij krijgt binnenkort het gezelschap van de nieuwe Latitude Alpin, die op SUV's is gericht.
Hoe verloopt uw offensief op de Aziatische markt, en dan vooral in China en India?
De Chinese en Indische markt verschillen onderling nogal grondig. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de Chinese klant erg veeleisend. Hij wil enkel kwaliteit, wat ons erg goed uitkomt, want het hoogste doel van Michelin is uitblinken op veiligheidsvlak. Door een imago van kwaliteit en veiligheid uit te spelen hopen we een plaats te veroveren in China. In India daarentegen is de mentaliteit minder ontwikkeld: de Indiërs letten nog niet zozeer op de intrinsieke kwaliteiten van een product. Dat is dus nog een moeilijke markt.
Michelin heeft ook andere onderzoeksdomeinen. Wat mogen we nog verwachten?
Sinds enkele jaren hebben we een ultramodern onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Zwitserland dat zich concentreert op de ontwikkeling van compacte en energiezuinige brandstofcellen voor de voeding van bijvoorbeeld boordinstrumenten. Daarnaast werken we veel samen met de luchtvaartsector. Om maar iets te noemen, het centrum ontwikkelt op dit ogenblik bijvoorbeeld elektrische motoren die kunnen worden ingewerkt in de wieltreinen van vliegtuigen om op de grond brandstof te kunnen besparen. Dat is ons tweede grote onderzoeksdomein.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!