Betekent de komst van de 500e niet het einde van de Abarths met verbrandingsmotor?
Olivier François: "Wij zullen de komende jaren Abarths met verbrandingsmotor blijven aanbieden. Een tijdschema kan ik niet echt geven, maar het is de bedoeling om ze in ons gamma te houden zolang er vraag naar is en zolang de regelgeving inzake CO2-uitstoot dit toelaat."
In hoeverre, en binnen welk tijdsbestek, kunnen we verwachten dat Abarth in Europa afstand neemt van de monocultuur rond de 500?
"Het is duidelijk dat op de Europese markt de naam Abarth nauw verbonden is met de 500 - zeg niet meer Fiat 500 - en dat zal op korte en middellange termijn zo blijven. Maar dit betekent niet dat de zopas voorgestelde Fiat 500e de enige Abarth op de Europese markt wordt. Integendeel, ik kan je verzekeren dat toekomstige Abarths weliswaar "500's" blijven, maar dat dit model niet het enige in de catalogus zal zijn. Meer kan ik niet zeggen."
Sinds de fusie lijkt elke lancering van een nieuw model van een ex-FCA-merk Fiat een beetje meer uit te wissen. Moeten we vrezen voor de toekomst van het merk?
Ik wil in niet mis te verstane bewoordingen verzekeren dat wij verschillende nieuwigheden hebben voor de toekomst, volgens een tempo van één echt nieuw model per jaar vanaf 2023. Ik kan nog niet zeggen om welke auto's het gaat, maar verzeker je wel dat ze echt interessant zijn. Laten we niet vergeten dat Fiat nog steeds het best verkopende merk is binnen Stellantis. Goed, dat is vooral dankzij onze commerciële prestaties in Zuid-Amerika, maar weet dat onze volumes in Europa vergelijkbaar zijn met die van Citroën. Uiteindelijk verkopen wij - ruwweg - 100.000 auto's meer dan Jeep, die Peugeot met evenveel auto's voorafgaat, om je een idee te geven van de omvang van de markt. Het merk Fiat blijft dus een essentiële schakel in het concern.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!