Paul Frère was een van de grootste namen in de vaderlandse autosportgeschiedenis. Hij werd in 1917 geboren in Le Havre, maar kreeg de Belgische nationaliteit. Zijn jeugdjaren verdeelde hij tussen België, Frankrijk en Oostenrijk. Hij volgde een ingenieursopleiding en studeerde af met een eindwerk over "de invloed van de vorm van de verbrandingskamers op het rendement van een verbrandingsmotor". Met zijn passie voor en kennis van de autotechniek zette hij al snel zijn eerste stappen in de autojournalistiek. Tijdens zijn carrière schreef hij niet alleen voor AutoGids/Le Moniteur Automobile, maar ook voor talloze publicaties in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, en zelfs Japan en Korea.
Maar Paul Frère heeft vooral naam gemaakt als autocoureur, voornamelijk in de Formule 1. Tussen 1952 en 1956 nam hij deel aan elf Grote Prijzen, met als topresultaat een tweede plaats in de GP van Spa in 1956. In 1960 won hij aan de zijde van Olivier Gendebien de 24 Uren van Le Mans met een Ferrari. Intussen was zijn journalistieke carrière in volle bloei en van 1962 tot 1980 was Paul Frère voorzitter van de Belgische autojournalistenbond BAJB-AJBA. Daarnaast zat hij van 1970 tot 1985 de jury voor van de verkiezing van de Auto van het Jaar. Na zijn autosportcarrière hebben diverse autoconstructeurs een beroep kunnen doen op zijn ervaring en expertise. Voor het grote publiek verzorgde Paul Frère samen met Jean Graton een autorubriek in het tijdschrift Kuifje.
Een grote "monsieur" is van ons heengegaan. De redactie van AutoGids/Le Moniteur Automobile leeft intens mee met de familie en vrienden van Paul Frère.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!