David, eerlijk: designer worden bij Dacia is niet echt een droomjob. Hoe ben je er terechtgekomen?
Je hebt een beetje gelijk, toen ik mijn designdiploma behaalde bestond het moderne tijdperk van Dacia, onder leiding van Louis Schweitzer, zelfs nog niet! Maar ik kwam binnen langs de voordeur, die van Renault. Via interne paden kwam ik bij het Dacia-avontuur, maar ik kan je verzekeren dat ik er vandaag erg blij mee ben. Al vanaf het begin is Dacia een alternatief merk. Het rationalisme en het minimalisme die het merk kenmerken zijn goede leidraden voor een designer. Ons merk vereis dat we anders werken. Denk daarbij niet dat het ontwerpen van een Dacia een gemakkelijke klus is. Ons motto, 'design for no extra cost', vereist nog meer denkwerk.
Wat zijn in dat opzicht uw inspiratiebronnen op het vlak van minimalisme en essentieel design?
Ik zou de Duitse industrieel ontwerper Dieter Rams willen noemen, vooral zijn werk voor het merk Braun. Hij is een aanhanger van Less is More. Zijn radio's uit de jaren 1960 zijn prachtig in hun eenvoud. Hetzelfde geluid als bij een andere consumentenradio, maar het klinkt harmonieuzer en effectiever door de gratie van het ontwerp. Het werk van Rams bevat principes die we vandaag bij Dacia toepassen: innovatie, nut, esthetiek, duurzaamheid.
Voor sommige modellen, zoals de Sandero, helpt Renault een handje. Kom je je collega's van het moedermerk vaak tegen?
Natuurlijk. Alle projecten worden transversaal gepresenteerd en iedereen kan zijn mening geven. Vandaag de dag is het heel anders dan toen we begonnen. Om het simpel te zeggen, we recupereren niet meer van bij Renault in de strikte zin van het woord. Wanneer de groep een nieuw platform - en dus de modellen erachter - ontwikkelt, is de plaats van Dacia vanaf het begin bepaald. We besparen wat tijd op bepaalde gedeelde elementen, bijvoorbeeld op de Sandero/Clio, maar het bepalen van de identiteit van Dacia blijft een grote uitdaging.
"We recupereren niet meer van bij Renault"
Dacia heeft net zijn logo veranderd. Waarom was dit nodig?
Het is een manier om een merk met weinig investeringen te moderniseren. We hebben chroom, dat niet meer zo in de mode is, maar vooral omdat het duurder is en omdat het chemische aspect niet erg ecologisch is. Het nieuwe logo is zeer representatief voor Dacia: eenvoudig, maar impactvol. Ik zou willen zeggen dat we de overgang voor het hele gamma tegelijk hebben doorgevoerd, wat een primeur is in de autosector.
>> Lees ook - Dacia, een nieuw logo voor een nieuwe identiteit
De nieuwe logo's worden in het wit gepresenteerd, een gewaagde gok?
Ja. Dat is wat ik wil voor Dacia: toegankelijke durf. En toch zijn het slechts witte logo's, maar ze contrasteren elegant met de kleuren van ons palet. Wit geeft altijd een chique uitstraling. Dit zou zich kunnen ontwikkelen. We zouden two-tone of zwart kunnen doen, voor een of andere speciale reeks...
Laten we terugkeren naar Manifesto, hoe kwam dit concept tot stand? Waarom een buggy?
Manifesto is Dacia's eerste vrijetijds- en avontuurlijke concept. Dus het moest iets nieuws zijn. Dat heeft de teams extra gemotiveerd. Al snel werd een terreinwagen de voor de hand liggende keuze, want de outdoorwereld maakt nu deel uit van het DNA van Dacia. Door vervolgens ons motto van 'juist minimalisme' door te zetten, kwamen we, bijna logischerwijs, uit bij deze veelzijdige buggy. We werkten op een nieuwe manier, in die zin dat het Manifesto van de computer naar het concept ging dat je voor je ziet. Geen schaalmodellen. Het duurde daarmee slechts zes maanden van het basisidee tot het eindproduct. Het bewijst ook dat je tijd - en dus kosten - kunt besparen bij het ontwerpen van een auto.
Wat is het meest interessante aan het Manifesto-concept?
Zijn totale eenvoud! Dit is de essentie van mobiliteit op vier wielen. Geen deuren, geen ramen, zelfs geen voorruit. Aan de andere kant is het in veel situaties ultra-efficiënt, maar het ziet het er vooral geweldig uit! Zijn achterste platform kan een gereedschapsbank worden. Kijk naar zijn snuit, hij heeft slechts één hoofdkoplamp (want waarom zou je dubbele kosten maken voor verlichting) die kan worden losgemaakt van de auto en bijvoorbeeld een woonkamer of een kampeerfeestje met vrienden kan verlichten. Ik hou ook van ons dashboard van kurk, een ecologisch materiaal, maar ook een steun om bijvoorbeeld een routekaart of een herinnering op te prikken.
Wat is het volgende voor het Manifesto-concept?
Uiteraard zullen we het nooit in deze vorm op de markt brengen. Maar juist het gebrek aan industrieel potentieel heeft onze teams enorm enthousiast gemaakt. En dat levert goede ideeën op die geïndustrialiseerd kunnen worden. Met Manifesto wilden we vooral de wereld, onze klanten, laten zien dat Dacia in beweging is. Door ons de vrijheid te geven een dergelijk voertuig te creëren, verzekeren we onze klanten dat we hard werken aan de toekomstige Dacia's, om hen te verrassen.
Worden de volgende Dacia's geïnspireerd door Manifesto? De volgende Duster, bijvoorbeeld?
Er zijn details of designkenmerken die nu op het concept zitten, de YouClip-dakdrager is een goed voorbeeld. Als er niets op zit, is het dak perfect vlak en aerodynamisch. Als je moet laden, trek je de geïntegreerde nokken eruit. Een ander verkoopbaar kenmerk zou de gewatteerde stoelbekleding kunnen zijn. Wat de toekomstige Duster betreft, nodig ik je uit om het Bigster-concept (aanwezig tijdens ons bezoek, nvdr) eens goed te bekijken, dat heel dicht bij het eindproduct staat. Met de stijl van de Bigster zullen we aanwezig zijn in het B- en C-segment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!