Nicolas Paris is algemeen directeur van EDI, kort voor Electric by D'Ieteren, dat laadstations en laadkaarten voor elektrische auto's en plug-inhybrides aanbiedt. Wij ontmoetten hem op een evenement over mobiliteit, georganiseerd door de Belgische invoerder van de merken van de Volkswagen-groep. Een goede gelegenheid om de balans op te maken van de beschikbare laadoplossingen.
AutoGids: Een van de diensten die EDI aanbiedt, is een kaart waarmee je laadbeurten kunt betalen.
Nicolas Paris: “Wij hebben verschillende diensten voor onze klanten rond laadstations, voor de hele markt. Een daarvan is de kaart. Iedereen die een van onze oplaadpunten installeert, heeft recht op zo’n laadkaart. Maar ze is ook voor anderen beschikbaar. Wij hebben ervoor gezorgd dat ze qua prijs het beste aanbod op de markt is. Met deze kaart kun je bij 95% van de openbare oplaadpunten betalen. Ze is ook gekoppeld aan een portaal en diensten voor wagenparkbeheerders om het niveau van controle en terugbetaling te centraliseren. Net als een gewone tankkaart.”
AG: Maar u heeft ook laadstations in de aanbieding?
N.P.: “Ja, dat is onze kernactiviteit in een snel groeiende markt. In 2019 installeerden we 100 laadstations over heel het jaar. In 2020 gingen we we naar 100 per maand. En in 2021 werden het er 100 per week. Voor dit jaar verwachten we een gemiddelde van 100 installaties per dag. Wij hebben verschillende producten, al dan niet geconnecteerd, aangepast aan particulieren en bedrijven. Natuurlijk bieden wij laadstations aan volgens het elektriciteitsnet van onze klant. Wij hebben onze filosofie gericht op premium service en een multimerkenaanpak. Onze laadstations zijn compatibel met alle elektrische auto's. En wij bieden een snelle reparatieservice bij laadproblemen.”
AG: Hoe zit het met fotovoltaïsche energie?
N.P.: “Thuisbatterijen en fotovoltaïsche energie zijn duidelijk van belang voor EDI. Zij maken deel uit van het slimme oplaadecosysteem. Weet u, het segment van elektrische auto's brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. In de eerste plaats is er load balancing, wat zoveel betekent als een intelligent laadmanagement. 70% van de nieuwe installaties zijn aan dergelijke systemen gekoppeld. Zo kunnen onze laadstations minder snel, maar intelligenter laden, rekening houdend met de door de zonnepanelen geproduceerde energie en de prijs in het kader van de capaciteitstarieven (tarieven die variëren naargelang van de vraag). Ik krijg vaak de vraag hoe lang het duurt om een elektrische auto op te laden? Ik antwoord dan: "10 seconden". De tijd die het kost om de auto thuis in het stopcontact te steken. De rest regelt het laadstation om ervoor te zorgen dat de auto 's morgens of volgens de persoonlijke instellingen van de gebruiker voldoende is opgeladen.”
AG: Ja, maar er is nog altijd de stress over de oplaadtijd bij lange ritten.
N.P.: “Je kunt natuurlijk niet zeggen dat een elektrische auto makkelijker is om mee op reis te gaan. Er is een specifieke complexiteit die te maken heeft met de batterijtechnologie. Dat is trouwens het aspect dat mensen afschrikt. En het laadprobleem bij lange ritten is natuurlijk een van de zaken die worden aangehaald door wie ervoor terugdeinst om over te schakelen op een elektrische auto. Een EV vergt een aanpassingsperiode om nieuwe gewoonten te ontwikkelen. Die nood om je aan te passen kan ingewikkeld lijken. Maar uiteindelijk beseffen onze ‘nieuwe’ klanten dat zij de moeilijkheden hadden overschat.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!