Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Marion Bechtold – Innovation Manager KULeuven

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-10-2020

Marion Bechtold is innovation manager aan de KU Leuven, en in deze functie coördinator van het Materials Research Centre. MRC is een interdisciplinair onderzoeksplatform dat uit meer dan 30 onderzoeksgroepen aan de KU Leuven samengesteld is.

De onderzoekers van MRC (Materials Research Centre) werken aan een breed palet van materialen, bv. metalen, composieten, materialen voor energie en mobiliteit, grondstoffen, hun verwerking en recycling. “Bij MRC streven we ernaar om innovatieve materiaaloplossingen te ontwikkelen voor een duurzame toekomst door zowel fundamenteel als ook toegepast onderzoek. Het is onze ambitie om nieuwe materialen en baanbrekende technologieën in de industrie te realiseren. Daarom werken we nauw samen met partners uit de academische wereld en de industrie.”

Hybride conceptvoertuig, onderzoeksgroep LMSD
Materialen spelen een sleutelrol in de transitie naar een groenere automobielsector. Lichtgewicht en sterke materialen, zoals aluminium of polymeercomposieten, zijn cruciaal om het brandstof- of energieverbruik te verminderen. Ultra-hoge-sterkte staalsoorten garanderen veiligheid, terwijl ze een relatief lage CO2-voetafdruk bieden. Voor de verbetering van de huidige batterijtechnologieën zijn er nieuwe elektrodematerialen nodig. Hetzelfde geldt voor supercondensatortechnologieën die tot nu toe niet voldoende gevaloriseerd zijn in de automobielsector. “Bij MRC ontwikkelen we nieuwe materialen, maar ook de bijbehorende test- en simulatiemethoden, bijvoorbeeld voor het vormgevingsproces bij de fabrikant”. Bovendien leiden nieuwe aandrijfmotoren tot een veranderd geluids- en trillingsgedrag, zowel naar het interieur (comfort en rijeigenschappen) als naar het exterieur (veiligheid), wat geavanceerde NVH-materiaaltechnische oplossingen vereist. “We evalueren ook nieuwe bedrijfsmodellen, waaronder autodelen, en hun effect op de ecologische voetafdruk van huidige en toekomstige mobiliteit”.

Trillingsanalyse van een brandschot, onderzoeksgroep LMSD

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten