Sebastian Verhelst meent dat het mogelijk is om de milieu-impact van ‘klassieke’ motoren te verminderen door aan de brandstof te sleutelen. Hij werkt aan een transitie naar een duurzaam transport, maar ziet wel nog veel onzekerheden. Zijn teams en hij zoeken naar de best mogelijke aandrijflijn en de beste brandstof voor elke toepassing: “We denken na over zaken als scheepsmotoren op methanol, generatoren op waterstof, of biobrandstoffen van de tweede generatie als alternatieve brandstof voor auto’s.”
Volgens hem zal het wagenpark duidelijk meer geëlektrificeerd worden dan vandaag. Maar "de nadruk die momenteel wordt gelegd op alles elektrisch en een uitgebreide autonomie (dus grote batterijen) zal het milieu meer kwaad dan goed doen." Hij pleit voor wetgeving die rekening houdt met de hele levenscyclus van een voertuig, en niet enkel op wat er uit de uitlaat komt. Hij stelt vast dat zijn werk beter wordt waargenomen en begrepen door constructeurs dan door politici "die zich onvoldoende bewust zijn van de laatste ontdekkingen". Ze zouden het potentieel van biobrandstoffen en elektrische brandstoffen negeren.
Om meer over zijn werk te weten te komen, zijn hier twee artikelen die hij publiceerde: "Future vehicles will be driven by electricity, but not as you think" en "De chemische weg naar een CO2-neutrale wereld".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!