Bij Bentley werken uiteraard ingenieurs, maar ook ambachtslui. Die laatsten geven de interieurs van de auto’s van het merk hun onvergelijkbare luxetoets, die ten dele komt van hun houtfineren. De vijf voorbije jaren was geen enkele nieuwe fineersoort aan het aanbod toegevoegd. Vandaag komt daar verandering met een fineer met de naam Ambre Liquide. Het komt van de Amerikaanse Amberboom die groeit langs de oevers van de Mississippi.
Beperkte kap
Bentley mag dit edelhout slechts twee keer per jaar gaan kappen. Voor het in een auto terechtkomt, wordt het eerst op natuurlijke wijze gerookt. Vervolgens gaat het naar de fabriek in Crewe waar het minutieus wordt onderzocht. De constructeur gooit daarbij 30 tot 70 procent van het fineer in de prullenmand. De overgebleven stukken worden verzaagd in fijne lagen van 0,6 millimeter dik en ondergaan dan tests om hun UV-stabiliteit na te gaan. Daarna wordt het fineer op de houten decoratiestrips aangebracht. Het ligt dan bovenop meerdere lagen minder duur hout, krijgt 5 laklagen en wordt tot slot gepolijst. Het fineer wordt dan nog eens nabewerkt. De opeenvolgende lagen met dezelfde nerven worden uitgezocht en aangebracht van het midden van de auto naar de zijkanten toe, zodat aan weerszijden een vergelijkbaar motief ontstaat. Als je zo’n interne geheime procédés leert kennen, dan begrijp je waarom het interieur van elke Bentley een uniek stuk is…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!