Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / BMW M2 als scheidsrechter in Moto GP

Geschreven door Jean-François Christiaens op 11-02-2016

BMW onthult de nieuwe M2 Moto GP Safety Car. Deze specifieke versie moet de piloten vanaf dit seizoen (2016) begeleiden. Misschien moet hij wel bemiddelen in het steekspel tussen Rossi, Marquez en Lorenzo?

De BMW M-afdeling en Dorna Sport, organisator van de Moto GP, werken al bijna twintig jaar samen. Zo’n zeldzame trouw in de motorsport mag weleens benadrukt worden. In achttien jaar tijd volgden heel wat mythische BMW M-modellen (of Z in het geval van de Z8) elkaar op als begeleidende auto voor de piloten in het hoogste tweewielerkampioenschap van de planeet. Deze keer is het de beurt aan de nieuwste kleine uit het Duitse gamma, de M2, om in de arena te treden.

Specifieke uitrusting

Terwijl de krachtbron van de M2 Moto GP Safety Car hetzelfde is als in de serieversie (3.0 Twin-Turbo met 370 pk), zijn er op andere vlakken toch enkele kleine verbeteringen, specifiek voor deze auto. Voor een mooiere look krijgt hij de koetswerkkleur Artic White en gouden wielen. Die zijn geschoeid met Michelin Cup-banden en verbergen koolstof-keramische remschijven, geleend van het nieuwe duo M3/M4. Om de look te verfijnen en de motorrijders te tonen wie er echt de baas is op de weg, is er een rail met knipperlichten.

Verfijnde stroomlijn

Deze rail is gemaakt van koolstofvezel en uitgerust met led-lampen, kwestie van het gewicht en de negatieve invloed op het luchtweerstandscoëfficiënt te beperken. Het verstoort sowieso de stroomlijn (meer lifteffect aan de achtertrein) en daarom ontwikkelden de ingenieurs een specifieke achterspoiler, die regelbaar is en op de kofferklep staat. De M2 met zijn vlot glijdende achterkant mag de motorrijders uiteraard niet ophouden in snelle bochten. Binnenin de M2 GP Safety Car wordt de veiligheid verzekerd door een rolkooi, afgeleid van het exemplaar uit de M4 GTS. Hieraan wordt ook het zespuntsharnas van de specifieke Recaro-zetels vastgemaakt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten