De BMW M-afdeling en Dorna Sport, organisator van de Moto GP, werken al bijna twintig jaar samen. Zo’n zeldzame trouw in de motorsport mag weleens benadrukt worden. In achttien jaar tijd volgden heel wat mythische BMW M-modellen (of Z in het geval van de Z8) elkaar op als begeleidende auto voor de piloten in het hoogste tweewielerkampioenschap van de planeet. Deze keer is het de beurt aan de nieuwste kleine uit het Duitse gamma, de M2, om in de arena te treden.
Specifieke uitrusting
Terwijl de krachtbron van de M2 Moto GP Safety Car hetzelfde is als in de serieversie (3.0 Twin-Turbo met 370 pk), zijn er op andere vlakken toch enkele kleine verbeteringen, specifiek voor deze auto. Voor een mooiere look krijgt hij de koetswerkkleur Artic White en gouden wielen. Die zijn geschoeid met Michelin Cup-banden en verbergen koolstof-keramische remschijven, geleend van het nieuwe duo M3/M4. Om de look te verfijnen en de motorrijders te tonen wie er echt de baas is op de weg, is er een rail met knipperlichten.
Verfijnde stroomlijn
Deze rail is gemaakt van koolstofvezel en uitgerust met led-lampen, kwestie van het gewicht en de negatieve invloed op het luchtweerstandscoëfficiënt te beperken. Het verstoort sowieso de stroomlijn (meer lifteffect aan de achtertrein) en daarom ontwikkelden de ingenieurs een specifieke achterspoiler, die regelbaar is en op de kofferklep staat. De M2 met zijn vlot glijdende achterkant mag de motorrijders uiteraard niet ophouden in snelle bochten. Binnenin de M2 GP Safety Car wordt de veiligheid verzekerd door een rolkooi, afgeleid van het exemplaar uit de M4 GTS. Hieraan wordt ook het zespuntsharnas van de specifieke Recaro-zetels vastgemaakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!