Hij heeft het in al zijn jaren als hoofdredacteur van dit blad nooit aan de grote klok gehangen, maar stiekem is Tony Verhelle altijd een citroënist geweest. “Met deze erbij heb ik er acht gehad,” zegt hij met enige fierheid, “ook al viel mijn Citroën-liefde niet altijd in goede aarde bij het merk.”
De grootste fans zijn nu eenmaal de felste critici, zeker als ze zowat alle hoogtepunten van een merk beleefd hebben. “Mijn Citroën-carrière begon met een Dyane, gevolgd door een GS met de kleine boxermotor, eentje met het 1.220 cc-blok, opnieuw een Dyane, dan een BX, daarna een ZX en tot slot de eerste generatie C3.”
Daisy
Maar een 2PK of een DS 21, die heeft de ancien van de Belgische autojournalistiek vroeger nooit gehad. “De laatste jaren ging het dan ook tussen die twee, tot ik besefte dat er aan mij geen hobbysleutelaar verloren is gegaan en de prijzen van het ‘Strijkijzer’ sowieso buiten mijn bereik liggen.”
Het werd dus finaal een eenvoudig eendje met de bijnaam Daisy, “omdat 2PK’tjes – Lelijke Eendjes in de volksmond – altijd vrouwelijk zijn en bijgevolg niet Donald, maar Daisy Duck moeten heten”.
Eerste facelift
Die van Tony komt uit het gezegende jaar 1954 en vormt meteen de eerste facelift van de Deux Chevaux, die als modeljaar ’55 werd verkocht. “Zo is er toch nog een link met mijn geboortejaar”, bekent de onderhand 67-jarige journalist, die nog steeds danig gefascineerd is door het geesteskind van Pierre-Jules Boulanger.
“Ondanks een ‘vergrote’ boxermotor met 12 pk uit 425 cc haal je met deze 2CV ternauwernood 70 km/u,” klinkt het, “maar je kunt er wel met een zondagshoed op en 50 kilogram aardappelen door een veld mee ploegen zonder de mand eieren op de achterbank te breken!”
Niet dat onze gastheer de 68 jaar oude wrijvingsschokbrekers nog echt op de proef wil stellen, maar een tripje naar de Mont-Saint-Michel uit de oude Citroën-brochures zou hij nog wel aandurven. “En wie weet steken we van daaruit wel door naar de Citroën-ontwikkelingssite van La Ferté-Vidame, waar ik ooit met het eenogige prototype van de Deux Chevaux mocht rijden.” Als dat geen passende bedevaart is, dan weten wij het ook niet meer.
Foto's: © Dennis Noten
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!