Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France 2016 (die op 2 juli vertrekt aan de Mont Saint-Michel), zal andermaal vanuit een Skoda de wedstrijd in goede banen proberen te leiden. Zijn Superb in Corrida-rood maakt gebruik van de 2.0 TDI met 190 pk met DSG-bak. Voor het overige is het 'mobiele zenuwcentrum' allesbehalve standaard. Meer dan 130 werkuren waren nodig om de Tsjechische serieauto om te vormen. Hij onderscheidt zich van andere Superbs door zijn omgekeerd opengaande dak en relingen waarmee de wedstrijddirecteur kan rechtstaan achterin om het startschot te geven, de wedstrijd te volgen en de nodige instructies door te geven.
Radio en zwaailicht
Ander uiterst belangrijk element voor de veiligheid van de renners is de radio. De Superb Tour de France is dus uitgerust met een zendinstallatie met vier kanalen: een voor Radio Tour, één voor info voor de teams, één dat gereserveerd is voor de directie van de wedstrijd, en één voor de wedstrijdcommissarissen. Er is tevens een kanaal voor noodoproepen met gps-baken. De bedieningsconsole bevindt zich in het midden van de achterbank en de golven worden ontvangen door zes verchroomde antennes. De Skoda is overigens uitgerust met een lader voor walkietalkies en een zwaailicht.
Champagne
De rode Superb doet ook dienst als viploge voor de uitverkorenen die uitgenodigd worden om de wedstrijd samen met de directeur en zijn bestuurder Gilles Maignan te volgen. Ze kunnen genieten van een ijsemmer en houder voor champagneglazen, om hun dorst te kunnen lessen. Deze Skoda zal Frankrijk niet alleen doorkruisen gedurende drie weken en meer dan 7.000 kilometer. Er zullen nog vier andere Skoda’s ter beschikking gesteld worden van de commissarissen, de aankomstofficial, de tijdwaarnemer en de speaker van Radio Tour.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!