Aan voorbeelden geen gebrek. Als je kijkt naar de kleuren die automerken kiezen voor hun reclamecampagnes of hun testwagens voor de pers, en je vergelijkt die dan met de auto’s die je op de weg tegenkomt, dan zie je vaak een wereld van verschil. Nissan heeft zo bevestigd dat zijn nieuwe Micra in Europa vooral wordt besteld in donkergrijs en zwart (21 procent voor beide kleuren) of in het wit (14 procent). Het feloranje dat is gebruikt in de communicatiecampagnes is nog redelijk in trek voor een ‘levendige’ tint, want het verleidt bijna 10 procent van de klanten (9 procent). Daarmee is het veel populairder dan bijvoorbeeld het appelgroen, waar nauwelijks 1 procent voor kiest.
Lievelingskleur?
Nissan heeft daarom een peiling gevoerd op het internet om bestuurders te vragen of ze bij de aankoop van hun nieuwe auto echt de kleur hadden gekozen die hen het meest bevalt. Het antwoord verschilt naargelang van het land. Zo laten Duitsers (64 procent) of Spanjaarden (67 procent) zicht gemakkelijker leiden door hun eigen voorkeur dan Fransen (53 procent). Daarom heeft de Franse Nissan-invoerder samen met een ‘kleurenpsycholoog’ een online tool ontwikkeld voor Facebook waarmee je de ideale kleur voor je auto kan kiezen in functie van je persoonlijkheid. Als we de statistieken mogen geloven die deze tool genereert op basis van de eerste 5.000 antwoorden zou 84 procent van de Fransen een auto besturen waarvan de kleur niet bij zijn persoonlijkheid past. Als dat niet zo was, dan zou het Franse wagenpark vooral bestaan uit felle kleuren zoals oranje en groen. Maar dat is duidelijk niet het geval…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!