In principe moet iedereen die een nieuwe auto koopt eens door de handleiding bladeren, of toch op zijn minst eens door de (zeer) beknopte samenvatting. Het is verstandig om je bekend te maken met de verschillende mogelijke schakelaars en opties. Dat zou eenvoudig moeten zijn omdat de symbolen moeten voldoen aan de ISO 7000-norm en er dus in alle auto’s identiek uitzien. Toch kon het bedrijf Buyacar in het Verenigd Koninkrijk vaststellen dat bepaalde symbolen soms moeilijk of helemaal niet worden herkend.
1.000 proefkonijnen
In de studie kregen 1.000 Britse bestuurders 6 courante symbolen (zie beelden hieronder) voorgeschoteld. 40 procent herkende het teken van de snelheidsbegrenzer, terwijl 54 procent het verwarde met dat van de snelheidsregelaar. Er waren er zelfs die dachten dat het om een snelheidswaarschuwing ging, of om een knop voor updates. Verder werden ze geconfronteerd met het icoontje van het stop-start. 33 procent meende dat het om de luchtrecirculatie ging, 23 procent om een “automatische modus” (maar van wat?). Het symbool dat het best wordt herkend, is dat van de parkeerassistent (92 procent juist). 90 procent wist ook wat het teken voor de stuurwielverwarming was.
Geen flauw benul
Een heel aantal merkwaardige antwoorden toont aan dat bepaalde logo’s moeilijk te ontcijferen zijn voor sommige automobilisten die weinig op de hoogte zijn van de technologie in hun auto, al hebben ze er gemiddeld 1.500 euro voor neergeteld. Zo meenden 137 van de 1.000 ondervraagde mensen dat het symbool van het head-up display wees op een “gladde weg” en 55 procent las erin “stop bij het eerstvolgende tankstation”. Het logo van de spoorassistent betekent voor 25 procent “houd afstand van uw voorligger” en voor 29 van de ondervraagden zelfs “mistlichten”…
Snelheidsbegrenzer | |
Head-up display | |
Spoorassistent | |
Parkeerassistent | |
Stop-start | |
Verwarmd stuurwiel |
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!