Kijk eens goed naar het front van je auto, of van auto’s die je aantrekkelijk vindt. Als je er ogen en een (glimlachende) mond in ziet, dan betekent dit dat je brein pareidolie gebruikt. Dat heeft je misschien onbewust in je keuze geleid. De (Franstalige) zakelijke informatiewebsite Express.live legt uit dat het succes van bepaalde automodellen vaak gelinkt is met dit psychologische fenomeen. Pareidolie betekent dat je menselijke gezichten ziet in voorwerpen of landschappen. Het is een oerreflex die al stamt van de allereerste mensen. Het onderscheid kunnen maken tussen wat vijandig is en wat niet was nodig om te kunnen overleven. Een glimlachend gezicht met duidelijk zichtbare ogen is aangenaam geruststellend.
Een kwestie van vertrouwen
Het brein moet de informatie die het ontvangt via de 5 zintuigen kunnen structureren. Signalen die bijvoorbeeld via het netvlies binnenkomen, gaat het vergelijken met zaken die je eerder al hebt gezien en eraan koppelen. Dat is trouwens hoe gezichtsbedrog werkt. In de autosector kan pareidolie inspelen op de gevoelens en de klant onbewust naar een auto met een sympathieke ‘glimlach’ trekken. Auto’s zonder ‘gezicht’ of zonder ‘oog-mond’-herkenningspunten maken ons eerder wantrouwig. Daar is niets onnatuurlijks aan. Is dat misschien het geheime recept waarom we zo massaal de Jaguar E-Type, Lamborghini Miura, Ferrari 250 GTO of Porsche 911 aantrekkelijk vinden?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!