Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / Pareidolie: het geheim achter een geslaagd auto-ontwerp?

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-02-2018

Zonder dat je het weet, word je bij je autokeuze beïnvloed door pareidolie. Dit psychologische fenomeen verleidt ons ertoe om voorwerpen aantrekkelijker te vinden omdat we er een menselijk gezicht in zien.

Kijk eens goed naar het front van je auto, of van auto’s die je aantrekkelijk vindt. Als je er ogen en een (glimlachende) mond in ziet, dan betekent dit dat je brein pareidolie gebruikt. Dat heeft je misschien onbewust in je keuze geleid. De (Franstalige) zakelijke informatiewebsite Express.live legt uit dat het succes van bepaalde automodellen vaak gelinkt is met dit psychologische fenomeen. Pareidolie betekent dat je menselijke gezichten ziet in voorwerpen of landschappen. Het is een oerreflex die al stamt van de allereerste mensen. Het onderscheid kunnen maken tussen wat vijandig is en wat niet was nodig om te kunnen overleven. Een glimlachend gezicht met duidelijk zichtbare ogen is aangenaam geruststellend.

Een kwestie van vertrouwen

Het brein moet de informatie die het ontvangt via de 5 zintuigen kunnen structureren. Signalen die bijvoorbeeld via het netvlies binnenkomen, gaat het vergelijken met zaken die je eerder al hebt gezien en eraan koppelen. Dat is trouwens hoe gezichtsbedrog werkt. In de autosector kan pareidolie inspelen op de gevoelens en de klant onbewust naar een auto met een sympathieke ‘glimlach’ trekken. Auto’s zonder ‘gezicht’ of zonder ‘oog-mond’-herkenningspunten maken ons eerder wantrouwig. Daar is niets onnatuurlijks aan. Is dat misschien het geheime recept waarom we zo massaal de Jaguar E-Type, Lamborghini Miura, Ferrari 250 GTO of Porsche 911 aantrekkelijk vinden?

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten