Drie jaar geleden veranderde de Pirelli-kalender – The Cal voor intimi – het geweer volledig van schouder: het is gedaan met de naakte vrouwen, en de kalender volgt meer de tijdsgeest, of gaat zelfs een voortrekkersrol spelen. Dat was vorig jaar al het geval met Peter Lindbergh, die opkwam voor originele vormen van schoonheid. Jaargang 2018 neemt de verdediging op van mensen met een donkerdere huidskleur via een interpretatie van het verhaal van Alice in Wonderland. We hadden een gesprek met de Britse modefotograaf Tim Walker, die de kalender dit jaar maakte.
Hoe kwam u op het idee om dit sprookje te gebruiken?
Pirelli gaf me volledige vrije hand. Ik was ongebonden. De enige vereiste was dat het fantasierijk zou zijn. Twee jaar geleden kreeg ik een boek van een vriend met foto’s van originele illustraties voor sprookjes. Ik moest er onmiddellijk aan denken. Het verhaal van Alice is al oneindig vaak gebracht. Ik wou het helemaal heruitvinden met behulp van Shona Heath (styliste) en Edward Enninful (hoofdredacteur van Vogue UK) maar me wel onderscheiden van Tim Burton of Disney. Het idee om de beelden met zwarte artiesten te brengen, is ook nieuw. Alice is enkel nog maar met blanke acteurs gebracht.
Het resultaat heeft iets militants. Waarom legt u zo de nadruk op diversiteit?
Ik werk in de mode-industrie. U weet ongetwijfeld dat het racisme en het gebrek aan diversiteit in die wereld al werd aangeklaagd. Laat ons duidelijk zijn: ik ben er ook al mee geconfronteerd. Om een indruk na te laten wou ik absoluut een niet-divers resultaat brengen. Daarom is iedereen zwart. En tegelijk is de diversiteit toch zeer groot. Want elke uitgenodigde artiest blinkt uit in zijn vak. Ze zijn allemaal uniek.
Via Alice wil u een duister gedeelte van de werkelijkheid aan het licht brengen?
Om culturele redenen maken we sprookjes al 50 jaar lang omfloerster. Kinderen begrijpen nochtans net zo goed de zware als de lichtere kant van verhalen. Ik wou dat weer onder de aandacht van volwassenen brengen. En alles in verband brengen met de realiteit van vandaag.
U bent een blanke fotograaf. Moesten de modellen daar niet om lachen?
Neen. We werken regelmatig samen. En ik hoop oprecht dat op een dag een zwarte fotograaf of iemand uit een andere minderheid deze job aangeboden krijgt.
Sommigen verwijzen naar de bevreemdende schoonheid van uw beelden.
Schoonheid zit hem zoals u weet in uiteenlopende dingen. Zelfs iets wat sterft en vergaat kan mooi zijn, net zoals iets wat net is ontstaan. Ik vind het fout om enkel naar de luchtige kant van de zaken te kijken.
U werkte samen met verschillende andere invloedrijke mensen uit de mode, zoals Shona Heath. Wat kan u daar over vertellen?
Shona heerst over de studio tijdens fotosessies (lacht). Ze brengt veel meer bij dan ik zelf kan doen. Als ik een idee heb, heeft zij daar vragen bij en wijst ze me op verwijzingen waar ik me nog niet van bewust was. Ze heeft ook een uniek gevoel voor kleur. Dat is bijzonder.
Bent u tevreden met het resultaat?
Dat is niemand ooit. En het resultaat had erg anders kunnen zijn. Maar ik ben toch zeer tevreden over de beelden.
Bekijk hier de ‘making of’ van de Pirelli-kalender 2018:
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!