De 70-jarige Walter Röhrl hoort zo’n beetje bij het vaste meubilair van Porsche. Zijn contract met de autobouwer loopt ondertussen al 25 jaar. De coureur schitterde tijdens de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw en slaagde er als enige in om 3 kampioenstitels te vergaren: wereldkampioen, Europees kampioen en Afrikaans kampioen. In 1980 won hij zelfs 2 rallywereldtitels met een Fiat 131 Abarth en in 1982 nog eens met een Opel Ascona 400. Hij won ook 4 keer de rally van Monte Carlo met 4 verschillende auto’s: in 1980 met een Fiat 131 Abarth, in 1982 met een Opel Ascona, in 1983 met een Lancia 037 Rally en in 1984 met een Audi Quattro.
911 in de garage
Walter Röhrl is altijd al een Porsche-fan geweest. Zijn eerste eigen auto was trouwens een tweedehands 356B. Hij won bovendien een paar rally’s, namelijk die van Hesse en van Vorderpflatz, aan het stuur van een 924 GTS. Hij is een vurige verdediger van de 911 en beweert zelfs dat geen enkele collectie die naam waardig zonder kan. Hij heeft trouwens bijgedragen aan de ontwikkeling van meerdere 911-generaties.
25 jaar carrière
Op 25 jaar tijd heeft de grote blonde perfectionist zijn talent ten dienste gesteld van de ingenieurs bij de ontwikkeling van de 959, de Carrera GT of de 918 Spyder. Met zijn demonstratieritten verschaft hij bepaalde klanten en genodigden van het merk bovendien een onvergetelijk moment. Want Röhrl is niet alleen ontwikkelingsrijder maar ook woordvoerder voor Porsche. En in zijn contract staat expliciet dat hij mag zeggen wat hij wil, en dat terwijl hij zich zelden een blad voor de mond neemt…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!