Op de IAA van München 2021 stelde Mercedes twee gloednieuwe AMG-modellen voor: de 100% elektrische EQS 53 AMG en de plug-inhybride GT 4-Door Coupé 63S E Performance. De eerste ontwikkelt tot 762 pk, de tweede is zelfs 843 pk sterk. En dat is exact hoe Philipp Schiemer het graag heeft. De nieuwe patron van de AMG-divisie wil het aantal modellen reduceren, maar wel krachtigere vaandeldragers introduceren.
Schiemer wil ook de banden met de Britse HPP-afdeling aanhalen, de plaats waar Mercedes de hybride F1-motoren bouwt. Hij wil een nauwere band tussen de bolides uit de Formule 1 en de AMG-sportwagens voor de openbare weg.
Ontwikkeling EV-modellen is peperduur
Wie goed tussen de regels leest, weet dat er onderaan het gamma AMG-versies geschrapt zullen worden. Dan denken we in de eerste plaats aan de Mercedes A-Klasse en zijn SUV-afgeleiden. Worden zij de kinderen van de rekening?
AMG zou volop bezig zijn met de ontwikkeling van een specifiek EV-platform, dat de hoogtechnologische basis zal vormen voor de sportwagens van de toekomst. Het zou niet langer gaan om AMG-versies van bestaande Mercedes-modellen, maar meer om speciale sportwagens met een specifieke missie. Alleen kost de R&D van die elektrische architectuur kost handenvol geld. En dan moeten er keuzes gemaakt worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!