Febiac (de federatie van de auto-industrie), Traxio (de federatie van de distributeurs) en Renta (federatie van verhuurders) verenigen zich om een aanpassing aan de maatregelen te vragen voor bepaalde activiteiten in de autosector. De actoren van de Belgische autowereld geven aan dat ze perfect in staat zijn de hygiëne- en social distancingregels te respecteren voor de volgende activiteiten:
- De levering van auto's die voor de gezondheidscrisis zijn besteld, vooral om een opstapeling bij de Belgische concessies en havens te voorkomen. En dus logistieke moeilijkheden na de lockdown.
- De hervatting van de tweedehandsmarkt bij professionele verkopers door technische keuring, transport en afspraken alleen op afspraak te laten verlopen.
- Reguliere onderhouden, herstellingen en zelfs bandenwissels, hier ook enkel op afspraak.
Economische moeilijkheden
De autosector vreest al over een herneming met productievertragingen en een automarkt die riskeert onherstelbaar te zijn beschadigd, vooral omdat deze activiteit "zeer kapitaalintensief" is. Er is een risico op faillissementen. Bovendien zijn er in 2020 bepaalde reglementaire deadlines vastgesteld, met name voor Euronormen van bepaalde types auto's. Vertragingen in de leveringen en een grote stock die vast staat in de fabriek of in de havens zouden een deel van deze vloot "onverkoopbaar" kunnen maken na de toegestane inschrijvingsdatum. Er wordt dus gevraagd voor een verlenging van deze termijn om de verkoop van deze wagens mogelijk te maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!