De coronacrisis zorgt ervoor dat maart 2020 als een van de slechtste maanden is voor de automobielsector. Hoe groot de impact is, wordt pijnlijk duidelijk wanneer we de Europese autoverkoop van de maand maart bekijken. De Volkswagen Golf blijft de ranglijst aanvoeren, maar verliest 48% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Een deel van dat verlies komt evenwel op het conto van de generatiewissel, waarbij het huidige model geleidelijk plaatsmaakt voor de Golf 8. Toch zien we vergelijkbare cijfers bij pakweg de Focus, waarvan Ford de verkoop met 49% ziet zakken.
De enige wagen die nauwelijks invloed lijkt te hebben van de beperkende coronamaatregelen is de Model 3, waarvan de Europese verkoop in maart terugzakte met 2,1% (of 1.500 exemplaren). Het instapmodel van Tesla wist zich op de bestsellerslijst dan ook tussen de VW Golf en de Ford Focus te wringen. De Amerikaanse constructeur heeft zijn goede cijfers vooral te danken aan Frankrijk, waar de verkoop met 26% is gestegen op een wereldwijde markt die met 72% gedaald is. En aan Italië, waar Tesla 425 exemplaren van de Model 3 wist te slijten, goed voor een groei van 58 op een lokale markt die met 85% gekrompen is.
Als verklaring voor deze goede cijfers hebben specialisten de specifieke distributie- en leveringsmethode van Tesla naar voren gebracht (met auto's die bijvoorbeeld op bepaalde markten rechtstreeks bij de klant thuis worden afgeleverd), waardoor het netwerk dus niet afhankelijk is van de traditionele dealers, waarvan de meeste medio maart hun deuren hebben moeten sluiten vanwege Covid-19.
- VW Golf: 23.861 (-48%)
- Tesla Model 3: 15.499 (-2,1%)
- Ford Focus: 15.023 (-49%)
- VW Tiguan: 13.962 (-50%)
- Renault Clio : 13.627 (-66%)
- Mercedes A-klasse: 13.282 (-46%)
- Skoda Octavia: 13.180 (-39%)
- Nissan Qashqai: 13.176 (-55%)
- Ford Fiesta: 12.500 (-59%)
- Toyota Yaris : 12.315 (-52%)
Bron: JATO
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!