In het julinummer van het Belgische automagazine brengt de redactie van AutoGids een uitgebreid dossier over Chinese wagens. Aan de hand van vergelijkende tests gaan we na waar de Chinese auto momenteel staat ten opzichte van zijn Europese rivalen. Met als algemene conclusie dat de kloof grotendeels overbrugd blijkt.
>> Download: AutoGids #1084 / Dossier China - juli 2021
Maar hoe staat de Belgische consument tegenover auto’s uit China? Opzoek naar antwoorden lanceerde AutoGids een online enquête die de bezoekers van onze website peilt naar hun koopbereidheid. Van de bijna 10.000 respondenten zegt 27% bereid te zijn om zich een Chinese auto aan te schaffen. Met 29 tegenover 24% reageren de Vlamingen iets enthousiaster dan de Walen.
Betreft het een Chinese leasewagen, dan stijgt de koopbereidheid met 7%.
Waarom wel?
We hebben de deelnemers aan het onderzoek ook gevraagd om hun postieve houding naar Chinese wagens te motiveren. Ruim 67% van de ondervraagde Vlamingen stelt dat ze de afkomst van de auto niet belangrijk vinden, zolang het maar om een kwalitatief product gaat. Bij de Waalse respondenten gaat het om 55%. Het tweede criteria is de prijs, want 25% gaat er vanuit dat een Chinese auto goedkoper is dan een Europees equivalent.
>> Cijfers Vlaanderen:
- Afkomst is niet belangrijk: 67%
- Chinese wagens zijn goedkoper: 21%
- Andere redenen: 12%
>> Cijfers Wallonië:
- Afkomst is niet belangrijk: 55%
- Chinese wagens zijn goedkoper: 29%
- Andere redenen: 16%
Waarom niet?
Bijna driekwart van de respondenten zegt geen interesse te hebben in een Chinese auto. De motivatie van die negatieve keuze blijkt helemaal anders in Vlaanderen dan in Wallonië. De Nederlandstalige deelnemers aan de online studie vrezen vooral de betrouwbaarheid (45%), een factor die veel minder speelt bij de Walen (18%).
In Franstalig België is het vooral een principiële kwestie, liefst 30% geeft aan dat ze de Volksrepubliek China liever niet steunen. Het regime wordt ondemocratisch genoemd, de Chinese manier van zakendoen onethisch. Bij een klein deel van de respondenten speelt ook de vrees voor de onzekere privacy mee. Haast even opvallend: het design weegt zwaarder door dan de restwaarde of de garantie.
>> Cijfers Vlaanderen:
- Betrouwbaarheid: 45%
- Uit principe: 20%
- Design: 15%
- Restwaarde: 14%
- Garantie: 4%
- Privacy: 2%
>> Cijfers Wallonië:
- Uit principe: 30%
- Design: 22%
- Restwaarde: 19%
- Betrouwbaarheid: 18%
- Garantie: 9%
- Privacy: 2%
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!