De Europese markt blijft lijden onder de gevolgen van het wereldwijde tekort aan chips en ziet de verkoop van nieuwe auto's in augustus 2021 met 18% dalen ten opzichte van het voorgaande jaar. Hoewel de eerste helft van 2021 een verbetering van bijna 26% liet zien ten opzichte van 2020, heeft de zomerperiode het enthousiasme flink getemperd. Volgens de ACEA - de Europese vereniging van autofabrikanten - daalde de verkoop in juli met 24% en in augustus dus met 18%. De totale verkoop tijdens de zomermaanden is de laagste sinds 2013.
Uitzondering Noorwegen
Als gevolg van deze daling bedraagt de cumulatieve verkoopstijging voor de eerste acht maanden van het jaar slechts 13% ten opzichte van 2020, terwijl deze na de eerste zes maanden van het jaar bijna het dubbele bedroeg. Het probleem met de halfgeleiders zou pas tegen de tweede helft van 2022 opgelost geraken, dus positief zijn de vooruitzichten niet.
Bovendien kiezen veel fabrikanten, geconfronteerd met dit probleem van beperkte productiecapaciteit, voor maximale winstgevendheid door zich te concentreren op de modellen die de hoogste marges opleveren... en die over het algemeen de meeste elektronische chips aan boord vereisen. Dit is een pervers effect van dit halfgeleidertekort, waarvan vooral de klanten het slachtoffer zijn. Opvallend: naast Italië en Spanje wordt vooral Duitsland zwaar getroffen door deze situatie. Noorwegen is de grote uitzondering op de regel: de verkoop steeg er met 52.1%.
Volkswagen buigt, maar barst niet
Kijken we naar de grote autoconcerns, dan staat de Volkswagen-groep aan de leiding met een verlies van 15,9% van de verkoop. Daarachter blijft de BMW-groep er het best af met een verkoopdaling van slechts 17,3%, terwijl zijn grote rivaal Daimler er met liefst 40,1% op achteruitgaat. Renault (zonder Nissan) zag zijn Europese autoverkoop met 20,6 % en Stellantis met 29,7 % zakken.
Hoewel de groepen Hyundai-Kia en Toyota qua marktaandeel op de vierde en zesde plaats staan, zijn zij intrinsiek duidelijk de best presterende groepen met een daling van 2,1% voor de Koreanen en slechts1,7% voor de Japanners.
Bron: ACEA
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!