Ford wil zijn strategie voor de Europese markt verder aanpassen. En daarbij kijken ze naar de manier waarop ze momenteel in de Verenigde Staten bezig zijn, zowel voor de communicatie en de verkoopmethodes als voor de producten. De overschakeling naar een Europees gamma dat grotendeels uit SUV-modellen bestaat, is bijna rond. Eerst werd de Ford Mondeo op pensioen gestuurd, binnenkort volgen ook de Fiesta (2023) en de Focus (2025). Die toch legendarische modellen krijgen geen directe opvolger.
LEES OOK Ford Maverick is compacte en hybride pick-up
Die USA-aanpak heeft ook een slogan gekregen: "Adventurous Spirit". Daarmee wil Ford de Amerikaanse waarden van het merk in de verf zetten: de vrijheid, het buitenleven en het avontuur...
Nieuw commercieel model?
Ford zou ook overschakelen op een "direct agency"-model, waarbij de klant rechtstreeks aan het moederhuis factureert en waarbij de dealer een vaste commissie ontvangt. Deze strategie vereist wel een stevige herziening van het Europese distributienetwerk, met minder dealers en minder verkoopoppervlakte. Maar vooral: met lagere kosten.
LEES OOK Test Ford Ranger Raptor Ecoboost (2023)
Die kostenverlaging moet ervoor zorgen dat Ford winstgevend blijft in Europa, wat geen sinecure is als je moet opboksen tegen groepen zoals Stellantis en Volkswagen. Als kleinere autogroep (Ford vertegenwoordigt ongeveer 5% van de Europese markt, tegenover 19% voor Stellantis en bijna 25% voor VW) verkeren ze in een zwakkere onderhandelingspositie, waardoor de winstmarges lager zijn.
LEES OOK Test Ford F-150 Lightning (2022) - elektrische pick-up
Dat wil Ford dus oplossen door de structurele kosten te reduceren en door modellen op de markt te brengen waarop je meer verdient.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!