De markt voor tweedehandswagens blijft het beter doen dan de markt voor nieuwe auto's. Toch heeft ook de occasiemarkt een daling te verduren gehad in oktober 2021: -14,3% vergeleken met oktober 2020. De eerste 10 maanden van het jaar samengeteld blijven wel positief, met een stijging van 7,9%, waar de nieuwe wagens... 7,9% minder zijn ingeschreven dan vorig jaar. Maar ook de tweedehandsmarkt ondervindt dus de gevolgen van de chiptekorten en de onzekerheid bij de autokopers.
Minder nieuw, minder tweedehands
De daling van oktober is echter niet volledig te wijten aan het kleinere aanbod van wagens die ons grondgebied bereiken. De onzekerheid over de toekomst van verbrandingsauto's en de plannen van Vlaanderen om CO2-uitstotende wagens te bannen, dragen niet bij tot de goede gezondheid van de tweedehandsmarkt, zoals Filip Rylant, woordvoerder van federatie Traxio, verklaart: "De consument weet niet meer welk pad te nemen: is het nog de moeite om een nieuwe auto te kopen, en zo ja, welk soort model moet er dan komen? De markt wordt hierdoor ongetwijfeld verstoord."
Benzine nog steeds koning bij tweedehands
Een andere vaststelling is dat op de tweedehandsmarkt de benzinemodellen een lichte stijging vertonen en de controle behouden, met 9,6% in 2020 tot 51,1% in 2021 over de eerste 10 maanden van het jaar. Ter vergelijking: dieselmotoren dalen van 47,9% naar 43,9%. In totaal blijven verbrandingsmotoren dus in de meerderheid. Logisch, aangezien hybride of elektrische modellen nog slechts een klein deel van de markt voor nieuwe auto's uitmaken, zodat er nog niet veel doorstromen naar de tweedehandsmarkt. De hybride modellen stijgen wel van 1,8% tot 3,8%, maar dit cijfer moet worden gerelativeerd omdat ook de mild hybride MHEV's worden meegerekend. Elektrische voertuigen blijven marginaal, met 0,7% van de markt tegenover 0,3% een jaar eerder. Tenslotte is de gemiddelde leeftijd van de ingeschreven tweedehands modellen gedaald van 7 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 3 maanden.
Duitse auto's het populairst
Wat de populairste merken in de tweedehandsverkoop betreft, nemen de Duitse merken het leeuwendeel voor hun rekening met Volkswagen, BMW, Opel en Mercedes op de eerste vier plaatsen - in die volgorde - zowel voor oktober als voor de 10 maanden van het jaar. De top 6 wordt vervolledigd door respectievelijk Renault en Peugeot. Van januari tot en met oktober werden in 2021 602.964 tweedehandsauto's verkocht, tegenover slechts 346.862 nieuwe voertuigen.
Bron: Traxio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!