Het vanuit Newark opererende Lucid Motors is klaar met de productieversie van de langverwachte Air. Dat wordt een propvol primeurtechnologie gestoken luxelimousine met een 100% elektrische aandrijflijn, waarvan de eerste exemplaren begin 2021 van de band zouden rollen in Casa Grande, Arizona. De start-up bedient eerst de Noord-Amerikaanse markt, daarna is ook Europa aan de beurt. Hoewel concrete details over de commercialisatie of de prijszetting ontbreken, kan je de Lucid Air al een tijdje reserveren in België. >> meer info.
Het Europese offensief staat gepland voor 2022 en start op de Duitse markt, daarna volgen EV-vriendelijke landen zoals Denemarken, Nederland en natuurlijk Noorwegen voorrang. Daarna volgen België en het Verenigd Koninkrijk en daarna de rest van Europa. Na de Lucid Air, een model dat vooral bedoeld is als vaandeldrager, volgt de Lucid Gravity. Dat wordt een compactere SUV die elektrische cross-overmodellen zoals de Skoda Enyaq iV, de Tesla Model Y en de VW ID.4 viseert.
Blinkend van belofte
De Lucid Air staat om een in eigen beheer ontwikkelde EV-architectuur die LEAP genoemd wordt, kort voor Lucid Electric Advanced Platform. Deze basis zal ook gebruikt worden voor toekomstige modellen van het Amerikaanse merk, want Lucid Motors is ook bezig aan een elektrische SUV. Bij de ontwikkeling lag de focus op zoveel mogelijk binnenruimte, zonder toegevingen op het vlak van rijdynamiek. Dankzij de grote glasoppervlakken toont het luxueus ingerichte interieur zich opvallend luchtig, al gaat de hoofdrol naar het gebogen instrumentarium van 34 inch en naar de Alexa-gestuurde multimediamodule.
Om de batterijprestaties te optimaliseren, heeft Lucid Motors veel tijd en moeite gestoken in de aerodynamica van de Air. Het koetswerk pronkt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21; geen enkele productiewagen doet momenteel beter. De innovatieve koplampen maken gebruik van digitale Micro Lens Array-technologie. De Air beschikt ook over een ADAS-systeem, dat 32 sensoren in stelling brengt om de actieve veiligheid te garanderen en de autonome rijfunctionaliteiten te optimaliseren.
Meer dan duizend pk?
De vierwielaangedreven topversie van de Lucid Air beschikt over twee elektromotoren, goed voor een gecombineerd maximumvermogen van 1.080 pk. Dat volstaat om de elektrische superlimousine in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en om hem een topsnelheid van 270 km/u te bezorgen. Bij hogesnelheidstesten op de kombaan van het Transport Research Center in Ohio haalde een ongelimiteerd prototype zelfs 378 km/u. Er komen ook varianten met minder vermogen en wat minder explosieve prestaties.
De Lucid Air vertrouwt op een batterijpakket dat ontwikkeld werd dankzij de input van de Formule E. De capaciteit bedraagt 113 kWh en de autonomie 832 kilometer, gemeten volgens de Amerikaanse EPA-methode. Lucid Motors is ook bijzonder trots op de oplaadsnelheid van de accu's: per minuut dat je de accu oplaadt, kun je ongeveer 30 kilometer rijden. Dus wanneer je de Lucid Air 20 minuten aan de laadpaal hangt, heb je voldoende stroom getankt om 480 kilometer ver te geraken.
Prijskaartje?
Lucid plant vier modellen van de Air, waarvan de basisversie onder de 80.000 Amerikaanse dollar blijft. Verder heb je de Touring, de Grand Touring en de gelimiteerde Dream Edition. Die laatste verkoopt zijn huid vanaf 169.000 dollar, maar dan heb je wel de volle 1.080 pk tot je beschikking. De Air Dream Edition komt ook met specifieke designdetails, waaronder speciale 21-duimsvelgen en interieuronderdelen uit eucalyptushout. Je hebt de keuze tussen drie koetswerkkleuren: Stellar White en Infinite Black, de Dream Edition komt desgewenst ook in de tint Eureka Gold.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!