Stuttgart meldt trots dat er sinds de introductie van de Mercedes-Maybach S-Klasse in 2015, zo'n 60.000 exemplaren een eigenaar konden vinden. Het absolute topjaar was 2019, met een oplage van 12.000 stuks. Maar dat cijfer hopen ze dit jaar te breken met de introductie van de Mercedes-Maybach GLS en van de nieuwe Mercedes-Maybach S. Vooral in China vinden de superdeluxe uitvoeringen van de topmodellen gretig aftrek, samen met de Verenigde Staten is de Volksrepubliek de voornaamste afnemer van de Maybach-versies.
In Europa ligt de verkoop een stuk lager. Op cijfers van de nieuwe S-Klasse blijft het nog even wachten, daar commercialisatie nog maar net gestart is. Maar het aandeel van de Maybach in de totale verkoop van de Mercedes GLS blijft verwaarloosbaar. In België gaat het bijvoorbeeld om niet meer dan een handvol exemplaren. Opgepast: dit soort voertuigen wordt niet enkel particulier aangekocht, een aanzienlijk aandeel wordt verkocht aan limousinebedrijven en luxueuze hotelgroepen.
Samen met AMG
Mercedes wil zich nog beter positioneren in het topsegment van luxe en prestaties en bundelt daartoe het management van zijn submerken Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG en de Mercedes G-klasse onder een paraplu. De leiding van die luxegroep wordt geleid door AMG-baas Philipp Schiemer.
Die nieuwe organisatiestructuur binnen Mercedes wil de onafhankelijkheid van de afzonderlijke merken bewaren, maar interne synergieën moeten de kosten onder controle houden. Het is de bedoeling sneller te werken, de klanten nog beter op hun wenken te bedienen en nieuw groeipotentieel aan te boren. Kortom, om de commerciële slagkracht te vergroten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!