Door een krimpende markt voor pick-ups in Europa heeft Nissan besloten de productie van zijn Navara pick-up, die momenteel in Barcelona wordt gemaakt, stop te zetten. De Catalaanse fabriek sluit haar deuren in december 2021 en Nissan stopt met de verkoop van de pick-up in 2022. De Japanse autofabrikant laat zo het doek vallen over een model dat heeft bijgedragen tot de groei van de pick-upmarkt, die deels onder impuls van de in 2005 gelanceerde Navara is opengesteld voor een breder marktsegment, gedomineerd door modellen met vijf zitplaatsen en een dubbele cabine die in het weekend als gezinswagen kunnen worden gebruikt.
Interne concurrentie
De pick-ups hebben de afgelopen jaren hun marktaandeel zien slinken, terwijl er ook concurrentie is gekomen van lichte bedrijfsvoertuigen - camionettes en lichte bestelwagens - die efficiënter en zuiniger zijn. Ook de Nissan Navara is daar het slachtoffer van geworden, zo bevestigt de fabrikant in een persbericht, verwijzend naar de "verschuiving van veel consumenten van deze voertuigen naar onze reeks moderne en efficiënte bestelwagens".
Mislukte zet met Renault en Mercedes
Om hogere verkoopvolumes te garanderen en het behoud van de productie van zijn pick-up in Spanje te rechtvaardigen, was Nissan een samenwerking aangegaan met Renault en Mercedes voor de laatste generatie van de Navara, die in 2014 werd gelanceerd. Helaas waren de Renault Alaskan en de Mercedes X-klasse niet succesvol genoeg om de markt voor pick-ups in Europa nieuw leven in te blazen.
Dit probleem beperkt zich niet tot Nissan, want Volkswagen heeft besloten samen te werken met Ford voor het ontwerp en de productie van de volgende generatie van zijn Amarok pick-up, die gebaseerd zal zijn op de Ford Ranger, de enige grote speler op deze markt samen met de Toyota Hilux, aangezien Mitsubishi de Europese markt heeft verlaten met zijn L200.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!