Hoewel de markt tot dusver een duidelijk herstel heeft laten zien ten opzichte van 2020, weliswaar zonder de cijfers van 2019 te benaderen, lijkt het tekort aan computerchips de verkoop van nieuwe voertuigen serieus te hinderen. De productie van nieuwe voertuigen loopt vertraging op, wat zich vertaalt in langere levertijden en dus minder registraties. Het aantal inschrijvingen ging er in juni 2021 met liefst 16,3% op achteruit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, in vergelijking met juli 2019 noteren we een terugval van zelfs 17,8%.
Als we de verkoopscijfers van de eerste zes maanden van 2021 bekijken, dan noteren we een winst van 7,3% tegenover het eerste halve jaar van 2020. Tegenover 2019 zitten we met een daling van meer dan 25%, wat vooral te wijten is aan de beperkte maatregelen die getroffen werden naar aanleiding van de coronapandemie.
Deutschland ûber alles?
Wat de inschrijvingen in juni 2021 betreft, bezetten de Duitse fabrikanten de top 4 met Volkswagen aan de leiding (4.293 stuks, -27,31%) vóór Audi (3728, +18,76%), BMW (3657, +12,04%) en Mercedes (2802, -19,64%). Peugeot, Opel, Dacia, Citroën, Skoda en Toyota vervolledigen de top 10. Opvallend: Renault noteert een daling van bijna 60%!
Voor de eerste zes maanden van het jaar staan de vier Duitse merken opnieuw in de Top 5, met alleen Peugeot op de derde plaats. Deze keer is het BMW dat domineert met 23.858 inschrijvingen (+ 36,76%). Volkswagen (21.100, -3,75%), Peugeot (18.734, +18,43%), Audi (16.285, +29,28%) en Mercedes (16.082, +10,81%) volgen. Op de zesde plaats laat Renault de grootste daling in de Top 10 zien met een daling van 19,08% voor een totaal van 12.249 geregistreerde voertuigen. Citroën, Opel, Skoda en Volvo vervolledigen de Top 10.
Bron: Febiac
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!