Eerst de cijfers: in augustus 2021 werden er in België 57.914 occasiewagens verkocht, het dubbele van het aantal nieuw ingeschreven voertuigen (27.734). Dat bevestigt de eerder geconstateerde tendens dat particuliere kopers vaker naar tweehandsauto's op zoek gaan. De verkoop van occasies lag in augustus iets lager dan in 2020, maar een stuk hoger dan in 2019. En als we het hele jaar bekijken, dan blijft 2021 dominant met 483.117 verkochte occasies. Dat is 14,6% beter dan dezelfde periode vorig jaar.
Waarom draait de occasiemarkt zo goed? Omdat de chipstekorten voor langere wachttijden en dus een vertraagde levering zorgen, maar vooral omdat er zoveel onzekerheid heerst rond de beste autokeuze voor de toekomst. Bij de particuliere koper is een zekere terughoudendheid om hybride en elektrische voertuigen te kopen, vooral omdat ze zo duur zijn en tot concessies nopen. Daarom grijpt de particuliere consument liever naar een conventioneel aangedreven occassie – veelal op benzine – die direct leverbaar is en niet al te duur is. Nu zorgt die opleving van de tweedehandsmarkt natuurlijk voor schaarste, wat de prijzen opdrijft. Hetzelfde fenomeen doet zich inmiddels voor op de markt van de tweedehandse motorfietsen.
Op de tweedehandsmarkt neemt het aandeel elektrische en hybride voertuigen lichtjes toe, al blijft hun aandeel marginaal. Dat hoeft geen verrassing te zijn, daar de gemiddelde leeftijd van een Belgische occasie ongeveer 7 jaar en 2 maanden bedraagt. De populairste merken zijn eerst Volkswagen, dan BMW en Opel, gevolgd door Mercedes en dan Peugeot.
Bron: Traxio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!