Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / In 2019 werden er minder elektrische wagens verkocht

Geschreven door Klaas Janssens op 06-01-2020

In de aanloop naar het Autosalon draait zowat het hele circus rond de elektrische auto. Maar wereldwijd zit de verkoop wat in het slop, want in 2019 werden er minder EV's verkocht dan het jaar daarvoor. Hoe komt dat?

Wereldwijde verkoop van EV stokt in 2019

Het Autosalon van Brussel staat in het teken van de elektrische auto. Want hoewel er nog een heleboel horden te nemen zijn, groeit het EV-aanbod razendsnel en schieten de laadpalen als paddenstoelen uit de grond. Niet alleen de overheden voelen de toenemende druk van Europa, want de auto-industrie kijkt tegen monsterboetes aan als ze hun CO2-uitstoot niet laag genoeg krijgen. En daar zou de consument van moeten profiteren. Maar zover is het nog lang niet. Uit de e-Barometer van de mobilteitsorganisatie VAB blijkt dat de consument nog niet klaar is voor de overstap. Momenteel zou slechts 5% van de particuliere autokopers een elektrische wagen overwegen. Benieuwd welk beeld de verkoopscijfers na het Autosalon scheppen...

Als de Belgische de wereldwijde markt volgt, dan zou de verkoop van elektrische auto's wel eens kunnen tegenvallen. Want sinds het derde trimester van 2019 is de mondiale verkoop van zowel plug-inhybride as elektrische voertuigen aan het sputteren. En dat is nieuw, want tot dan is er altijd sprake geweest van een groei. Eind september stond de teller op anderhalf miljoen verkochte exemplaren, een groei van 20% tegenover 2018. Maar wel een daling van 10% tegenover het tweede trimester van 2019. Op dit moment zouden er zo'n 7 miljoen elektrische en plug-inhybride voertuigen rondrijden, niet meer dan 0,5% van het totale wagenpark.

Die tegenvallende verkoop is de schuld van China (-19%) en de Verenigde Staten (-15%), waar de subsidies stevig teruggeschroefd werden. In Europa worden er wel steeds meer elektrische en plug-inhybride wagens verkocht (+27%), een groei die gevoed wordt door de steeds strengere straffen voor wagens die op benzine of diesel rijden en door de flinke overheidssubsidies die momenteel uitgekeerd worden. Maar almaar landen schroeven die subsidies terug (in Vlaanderen is er geen EV-subsidie meer sinds 1 januari 2020, terwijl de CO2-boni voor plug-inhybride wagens strenger werden), waardoor ook bij ons een stagnatie dreigt.

Bron: FP Energies Nouvelles (IFPEN)

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten