In oktober 2021 ging de Europese verkoop van nieuwe wagens er met 30% op achteruit. Maar voor de Volkswagen Golf is de situatie nog een stuk dramatischer, want tegenover dezelfde periode vorig jaar zakte de verkoop in met liefst 59%. Er werden slechts 11.174 exemplaren van de voormalig bestseller verkocht, waardoor de VW Golf uit de Europese top 10 tuimelde.
Opvallend: de verkoop van de VW T-Roc blijft wel overeind. De compacte SUV staat op plaats 9 met 12.116 verkochte exemplaren. Helemaal bovenaan de hitparade staat de Peugeot 2008 (18.109), de Renault Clio (14.639) en de Dacia Sandero (14.034) maken het "Franse" podium compleet.
Winstoptimalisatie
De oorzaak: het wereldwijde tekort aan elektronische microchips. De haflgeleidercrisis dwingt de autocontructeurs tot het maken van keuzes. En natuurlijk wordt dan vooral naar de modellen gekeken die het meeste winst genereren. Of die interessanter zijn voor de C02-uitstoot.
Met een VW T-Roc valt er meer te verdienen dan met een VW Golf, dus krijgt die voorrang. Dat de fabriek in Wolfsburg, de site waar Volkswagen de Golf bouwt, een tijdje heeft stilgelegen, helpt evenmin. Het is dus geen verkoopprobleem, maar een leveringsprobleem.
Bron: Jato Dynamics
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!