Pascal Smet, de Brusselse minister van Mobiliteit, heeft informatie vrijgegeven over de staat van de Brusselse tunnels, en meer in het bijzonder over de termijnen die nodig zijn om ze te renoveren. De minister heeft in de Commissie voor de Infrastructuur van het Brusselse Parlement het investeringsplan voorgesteld voor de renovatie van de 26 tunnels van de hoofdstad. Volgens dat plan zouden de renovatiewerkzaamheden tien jaar in beslag nemen, en nog eens vijf als ook de Reyers- en Baillytunnel onder handen genomen moeten worden – die niet inbegrepen zijn in de eerste, meest dringende, fase.
Financiering
Smet gaf aan dat het merendeel van de werkzaamheden gefinancierd zou worden door het Gewest, behalve de renovatie van de Leopold II-tunnel – daarvoor zou een publiek-private samenwerking opgezet worden vanaf 2018. Dat systeem zou ook de voorkeur hebben voor de renovatie van de Baillytunnel. Elk jaar zou in ieder geval tussen 50 en 60 miljoen euro uitgetrokken worden.
Weinig hinder
De minister gaf eveneens aan dat er enkel 's nachts gewerkt zal worden, behalve tijdens vakantieperiodes, dan zal er ook overdag gewerkt worden. De bedoeling is het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen.
Gecoördineerd
Boven op de werkzaamheden aan de Montgomery- en Stefaniatunnel zullen in 2016 en 2017 voorlopige renovaties gebeuren in de Troon- en Naamse Poorttunnel. Er zal tot 2017 gewacht moeten worden voordat arbeiders aan de slag zullen gaan in de Hallepoorttunnel en tot 2018 voor de Leopold II-tunnel. De minister heeft er ook voor gezorgd dat er een zekere geografische coherentie in acht genomen wordt om voor zo weinig mogelijk hinder te zorgen. Zo zullen de Wet- en Belliardtunnel in 2019 op de planning staan en de Jubelparktunnel in 2020.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!