Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / 36% van de Belgen denkt dat de omschakeling naar niet-thermische energie in 2035 realistisch is

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-03-2023

Uit een enquête van Europ Assistance blijkt dat een meerderheid van de Belgen nog niet klaar is om over te schakelen op elektrische wagens. Als obstakels vermelden ze het kostenplaatje, de energiecrisis, de laadperikelen en het rijbereik.

Zachte mobiliteit en elektrische auto’s zijn voor een groot deel van de Belgen niet erg aantrekkelijk en de Europese deadline van 2035 lijkt utopisch. Volgens een enquête van Europ Assistance Belgium is de doelstelling "volledig elektrisch" in 2035 voor 36% van de Belgen helemaal niet realistisch.

De verzekeraar ondervroeg van eind november tot eind december 2022 1.020 personen tussen 18 en 80 jaar, rekening houdend met socio-demografische en taalkundige criteria, om een realistisch beeld te krijgen van de gevoelens over de huidige en toekomstige mobiliteit.

Dit is de tweede barometer van het bedrijf over dit onderwerp. Er heerst duidelijk een wantrouwen tegenover de politiek om de mobiliteit te verbeteren.

74% verbijsterd over opgelegde oplossingen

Een grote meerderheid van de Belgen is niet overtuigd van de politieke initiatieven en beslissingen inzake mobiliteit. 74% vindt zelfs dat alle maatregelen en de bevordering van zachte mobiliteit hun individuele mobiliteit bemoeilijken. 30% vindt de huidige beperkingen zelfs buitensporig.

Dat gevoel is nog sterker bij de 55-plussers. Zo zegt 43% van de 34- tot 54-jarigen "enthousiast" te zijn over de politieke beslissingen inzake mobiliteit, tegenover 39% voor de rest van het panel. In het algemeen is 71% van de Belgen zich bewust van de noodzaak van een duurzamere mobiliteit.

De respondenten geven echter toe dat de wildgroei van zachte mobiliteitsvoertuigen in de stad sommige gebruikers nerveuzer maakt en de oorzaak lijkt te zijn van meer ongevallen.

Verbrandingsmotor boven

65% van de Belgische huishoudens maakt dagelijks gebruik van een auto of motorfiets met verbrandingsmotor. Toch zijn steeds meer burgers zich bewust geworden van het belang van de uitdaging op milieuvlak. Zo wordt er sinds de coronacrisis meer gewandeld en gefietst. 36% gebruikt vaker een (elektrische) fiets, 26% is meer gaan wandelen en 34% is gezwicht voor de lokroep van de elektrische scooter of step.

Deze nieuwe zachte mobiliteitsgewoonten worden vooral om persoonlijke redenen gebruikt: 58% voor vrije tijd, 54% voor privéverplaatsingen (boodschappen, regelen van administratieve zaken) en 36% voor het werk. Anderzijds is slechts 14% van de mensen bereid om het zonder auto (met verbrandings- of elektromotor) te stellen voor dagelijkse verplaatsingen.

EV's zijn te duur

Slechts 41% van de Belgen is bereid om voor hun volgende voertuig over te schakelen op een elektrische auto. En dat ondanks de lage-emissiezones… De obstakels om over te stappen naar een BEV zijn:

  • De aankoopprijs: 73 %
  • De energiecrisis: 62 %
  • Het tekort aan laadstations: 48 %
  • De moeilijkheid om thuis op te laden: 43 %
  • Het gebrek aan rijbereik: 42 %
  • De vermindering van de koopkracht: 37 %
  • Het tekort aan grondstoffen: 36 %

 De belangrijkste motivatie om een elektrische auto te kopen is ecologische overtuiging (20%), vooral bij jongeren. 35% van de ondervraagden is echter niet overtuigd van de ecologische voordelen van de elektrische auto, een percentage dat zelfs oploopt tot 45% bij de ouderen.

De mobiliteitsbarometer van Europ Assistance Belgium leert ons ook dat 47% van de Belgen (nog) niet van plan is om een lange reis (zoals een vakantie) te maken met een elektrisch voertuig.

Wat moet er gebeuren?

62% van de Belgen vindt dat de overheid niet genoeg doet om de overgang naar zachte mobiliteit te financieren. De voorgestelde oplossingen om de energietransitie te vergemakkelijken zijn:

  • Financiële hulp bij de aankoop van een EV: 31 %
  • Een fiscale korting: 17 %
  • Een verlaging van de verkeersbelastingen: 12 %

Tegelijkertijd zegt 57% van de ondervraagden zich bewust te zijn van de ecologische tekortkomingen in hun gewoonten en vinden ze dat ze het beter kunnen doen. Merk op dat mensen die op het platteland wonen terughoudender zijn om hun gewoonten te veranderen.

Dat is logisch, aangezien de beperkingen groter zijn dan voor stadsbewoners, die minder kilometers moeten afleggen voor vrije tijd, diensten en werk, en aangezien veel oplossingen nog niet zijn geïmplementeerd in plattelandsgebieden en soms zelfs niet in de buitenwijken.

Conclusie

Deze barometer toont aan dat de politieke agenda's weleens geconfronteerd zouden kunnen worden met een groot deel van de bevolking dat weigert zijn gewoonten te veranderen, uit overtuiging, maar vooral bij gebrek aan middelen of oplossingen die aangepast zijn aan hun gewoonten.

De elektrische auto laat zich niet zo gemakkelijk opdringen als de publieke en private beleidsmakers denken. Ook al heeft België de elektrische mobiliteit al ontwikkeld – vooral in Vlaanderen – en wordt het steeds strenger voor voertuigen met een verbrandingsmotor.

Naarmate de verschillende deadlines naderen, lijkt het duidelijk dat de opgelegde agenda's ofwel omgegooid zullen moeten worden ofwel een bron van grote ontevredenheid zullen vormen

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten