Zachte mobiliteit en elektrische auto’s zijn voor een groot deel van de Belgen niet erg aantrekkelijk en de Europese deadline van 2035 lijkt utopisch. Volgens een enquête van Europ Assistance Belgium is de doelstelling "volledig elektrisch" in 2035 voor 36% van de Belgen helemaal niet realistisch.
De verzekeraar ondervroeg van eind november tot eind december 2022 1.020 personen tussen 18 en 80 jaar, rekening houdend met socio-demografische en taalkundige criteria, om een realistisch beeld te krijgen van de gevoelens over de huidige en toekomstige mobiliteit.
Dit is de tweede barometer van het bedrijf over dit onderwerp. Er heerst duidelijk een wantrouwen tegenover de politiek om de mobiliteit te verbeteren.
74% verbijsterd over opgelegde oplossingen
Een grote meerderheid van de Belgen is niet overtuigd van de politieke initiatieven en beslissingen inzake mobiliteit. 74% vindt zelfs dat alle maatregelen en de bevordering van zachte mobiliteit hun individuele mobiliteit bemoeilijken. 30% vindt de huidige beperkingen zelfs buitensporig.
Dat gevoel is nog sterker bij de 55-plussers. Zo zegt 43% van de 34- tot 54-jarigen "enthousiast" te zijn over de politieke beslissingen inzake mobiliteit, tegenover 39% voor de rest van het panel. In het algemeen is 71% van de Belgen zich bewust van de noodzaak van een duurzamere mobiliteit.
De respondenten geven echter toe dat de wildgroei van zachte mobiliteitsvoertuigen in de stad sommige gebruikers nerveuzer maakt en de oorzaak lijkt te zijn van meer ongevallen.
Verbrandingsmotor boven
65% van de Belgische huishoudens maakt dagelijks gebruik van een auto of motorfiets met verbrandingsmotor. Toch zijn steeds meer burgers zich bewust geworden van het belang van de uitdaging op milieuvlak. Zo wordt er sinds de coronacrisis meer gewandeld en gefietst. 36% gebruikt vaker een (elektrische) fiets, 26% is meer gaan wandelen en 34% is gezwicht voor de lokroep van de elektrische scooter of step.
Deze nieuwe zachte mobiliteitsgewoonten worden vooral om persoonlijke redenen gebruikt: 58% voor vrije tijd, 54% voor privéverplaatsingen (boodschappen, regelen van administratieve zaken) en 36% voor het werk. Anderzijds is slechts 14% van de mensen bereid om het zonder auto (met verbrandings- of elektromotor) te stellen voor dagelijkse verplaatsingen.
EV's zijn te duur
Slechts 41% van de Belgen is bereid om voor hun volgende voertuig over te schakelen op een elektrische auto. En dat ondanks de lage-emissiezones… De obstakels om over te stappen naar een BEV zijn:
- De aankoopprijs: 73 %
- De energiecrisis: 62 %
- Het tekort aan laadstations: 48 %
- De moeilijkheid om thuis op te laden: 43 %
- Het gebrek aan rijbereik: 42 %
- De vermindering van de koopkracht: 37 %
- Het tekort aan grondstoffen: 36 %
De mobiliteitsbarometer van Europ Assistance Belgium leert ons ook dat 47% van de Belgen (nog) niet van plan is om een lange reis (zoals een vakantie) te maken met een elektrisch voertuig.
Wat moet er gebeuren?
62% van de Belgen vindt dat de overheid niet genoeg doet om de overgang naar zachte mobiliteit te financieren. De voorgestelde oplossingen om de energietransitie te vergemakkelijken zijn:
- Financiële hulp bij de aankoop van een EV: 31 %
- Een fiscale korting: 17 %
- Een verlaging van de verkeersbelastingen: 12 %
Tegelijkertijd zegt 57% van de ondervraagden zich bewust te zijn van de ecologische tekortkomingen in hun gewoonten en vinden ze dat ze het beter kunnen doen. Merk op dat mensen die op het platteland wonen terughoudender zijn om hun gewoonten te veranderen.
Dat is logisch, aangezien de beperkingen groter zijn dan voor stadsbewoners, die minder kilometers moeten afleggen voor vrije tijd, diensten en werk, en aangezien veel oplossingen nog niet zijn geïmplementeerd in plattelandsgebieden en soms zelfs niet in de buitenwijken.
Conclusie
Deze barometer toont aan dat de politieke agenda's weleens geconfronteerd zouden kunnen worden met een groot deel van de bevolking dat weigert zijn gewoonten te veranderen, uit overtuiging, maar vooral bij gebrek aan middelen of oplossingen die aangepast zijn aan hun gewoonten.
De elektrische auto laat zich niet zo gemakkelijk opdringen als de publieke en private beleidsmakers denken. Ook al heeft België de elektrische mobiliteit al ontwikkeld – vooral in Vlaanderen – en wordt het steeds strenger voor voertuigen met een verbrandingsmotor.
Naarmate de verschillende deadlines naderen, lijkt het duidelijk dat de opgelegde agenda's ofwel omgegooid zullen moeten worden ofwel een bron van grote ontevredenheid zullen vormen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!