In de marge van het salon van Parijs heeft de Franse toeleverancier Faurecia een enquête gehouden met als thema: “De Fransen en de auto van morgen”. Een eerste vaststelling: vandaag blijft de auto een noodzaak voor iedereen (91procent) en hij heeft een hoofdzakelijk positief imago. Twee derde (66 procent) van de ondervraagden vindt dat de auto hen plezier geeft en bijna 9 Fransen op 10 (87 procent) zien hem als een middel tot vrijheid. Maar de wagen is een stressfactor voor bijna 1 op 2 Fransen (45 procent), in het bijzonder voor de vrouwen. En iets meer dan 4 Fransen op 10 (44 procent) vindt dat ze te veel tijd in de auto doorbrengen. De meerderheid van de ondervraagden verwacht dus dat de auto van morgen vooral gericht is op comfort en welzijn.
Leve de siësta!
De zelfrijdende auto doemt op aan de einder en de chauffeurs zullen dus iets anders kunnen doen. Waaraan zal de kostbare teruggewonnen tijd opgaan? Volgens de enquête zijn de Fransen niet echt op zoek naar een nog “meer technologische” wagen. Ze vinden nu al (45 procent onder hen) dat ze niet alle functionaliteiten van hun huidig voertuig kunnen gebruiken. En hun doel is nu niet bepaald om nog meer geconnecteerd te zijn: slechts 35 procent van de ondervraagden zou graag kunnen sms’en en e-mailen zonder hun blik op de baan te moeten houden en slechts 22,7 procent en 21,4 procent zou een groot multimediascherm of een tv/cinemascherm in de voorruit willen. Nee, wat de ondervraagden vooral zouden willen, is dat ze een siësta achter het stuur kunnen houden! Bijna twee derde van de ondervraagde Fransen (60 procent) bevestigt dat ze vooral een zelfrijdende wagen zouden willen om te relaxen of te slapen, een score die zelfs 68 procent bedraagt bij de 65-plussers.
Wellnessstoel
Welk zijn de specifieke uitrustingen die bij de passagiers van de zelfrijdende auto’s in de smaak zouden vallen? Hier ook rust en welzijn op kop. Twee derde (63 procent) van de ondervraagden zou graag plaatsnemen in een “regelbare stoel waarin men kan liggen en die slapeloosheid of stress bestrijdt”. Deze uitrusting houdt andere innovaties ver achter zich, zoals een stembediende telefoon of het gemakkelijk versturen van sms’en en e-mails (38 procent), een tv/cinemascherm in de voorruit (21 procent) of een draadloos laadsysteem voor een mobieltje (20 procent). In de (al dan niet zelfrijdende) auto van morgen wil bijna 7 Fransen op 10 (67 procent) in de eerste plaats een koelbox voor voedsel en drank zien. De Fransman is en blijft een liefhebber van de tafelgenoegens, of de tafel nu vast of los staat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!