De Ring rond Antwerpen en de snelwegen in de rand worden verbonden. Het “historische” akkoord is tussen de verschillende partijen gesloten: de stad Antwerpen, het Vlaamse Gewest, de haven van Antwerpen en de actiegroepen. Onder de Schelde wordt een bijkomende Tijsmanstunnel geboord. Dat wordt net zoals de Liefkenshoektunnel een toltunnel.
Oosterweel
De Oosterweelverbinding sluit het noordelijke deel van de Antwerpse Ring. Deze oplossing wordt Oosterweel Light genoemd, aangezien die voor plaatselijk verkeer voorbehouden blijft en dus ook toegespitst zal zijn op openbaar vervoer en “zachte” transportmiddelen. Het plan is om een deel van het verkeer op de Ring om te leiden naar de snelwegen in de buurt, en dan vooral diegene die door de haven van Antwerpen lopen. Ook het zuidelijke deel van de Ring ondergaat een paar wijzigingen en wordt bijvoorbeeld overkapt met een groengebied.
Snelwegkruispunten
Buiten de Ring zullen nieuwe stukken snelweg vermijden dat de Ring zelf moet worden gebruikt. De noordelijke verbinding wordt doorgetrokken naar het noordwesten, tussen de A14 (E17) en de E34. Daar komen ook de tunnels. De Liefkenshoektunnel blijft een tolweg, met een lagere prijs dan die voor de tweede Tijsmanstunnel. In het oosten komt er een verbinding tussen de E313 en de E19/A12 om de Ring te vermijden. Voor het eerste deel van de werkzaamheden, die deze herfst nog beginnen, is een budget vrijgemaakt van 1,25 miljard euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!