Terwijl ons gezond verstand zegt dat we meer zouden moeten autodelen en carpoolen, proberen sommige studies de impact ervan op het wagenpark te evalueren. De Pipame (Pôle interministériel de perspective et d’anticipation des mutations économiques) in Frankrijk heeft net zo’n onderzoek uitgevoerd. De studie voorziet drie mogelijke scenario's, maar in elk daarvan gaan flink wat jobs verloren.
Drie scenario's
Het eerste scenario gaat uit van een evolutie waarbij de overheid en het openbare vervoer voor meer intermodaliteit zorgen. In het tweede scenario breiden de huidige spelers hun aanbod uit met nieuwe diensten (zoals vandaag overigens al het geval is). En tot slot voorziet het derde scenario een toekomst waarbij een groeiend aandeel van start-ups verantwoordelijk is voor verschuivingen in het aanbod. Bij dit laatste scenario zullen de traditionele spelers zich moeten aanpassen.
Zware verliezen
Welke situatie ook, het resultaat blijft volgens de Pipame hetzelfde: de Franse autosector zal zware klappen krijgen. De studie heeft een verlies berekend van 30 miljard euro in de eerste twee gevallen en 11 miljard in het derde geval, op een markt met een omzet die op 154 miljard euro geschat wordt. Dat betekent een daling van 8 tot zelfs 20 procent in het slechtste geval. Niet echt geruststellend, toch niet vanuit economisch standpunt.
Minder jobs
De eerste twee scenario’s gaan uit van een banenverlies van zo'n 60.000 jobs in Frankrijk, zelfs een beetje meer, terwijl het derde scenario een verlies van 20.000 banen met zich zou meebrengen. A priori zal de assemblagesector niet echt geraakt worden, want de voertuigen zullen sneller vernieuwd worden. De sector van de tweedehandswagens en de klantendienst zullen er daarentegen een pak harder onder lijden. Want er wordt verwacht dat het Franse wagenpark zal krimpen met zo'n 4 à 10 miljoen auto’s, waarmee het totale aantal wagens op een 24 à 30 miljoen zal komen. Daardoor zal evenwel het brandstofverbruik dalen, net als de uitstoot van vervuilende stoffen en CO2. Behalve dan in het geval van het derde scenario, want de ontwikkeling van start-ups zou ertoe leiden dat er 1.000 ton meer CO2 zou worden geproduceerd...
Conclusie?
Volgens de Pipame lijkt het tweede scenario het meest aannemelijke, aangezien alle spelers op dezelfde manier betrokken zullen zijn. De studie eindigt met acht aanbevelingen, onder meer plaatselijke overheden aanzetten te investeren in experimenten op het vlak van mobiliteit, een aanbod van deelwagens stimuleren bij de spelers van de autosector, een standaard creëren die het makkelijk maakt vervoersgegevens te delen en de nodige tools aanreiken aan de overheden, opdat die zich kunnen richten op innovatieve mobiliteitsdiensten. Maar uiteindelijk zal het toch nog altijd de consument zijn die zal kiezen. Zal die zijn auto willen afzweren en bereid zijn te delen? De toekomst zal het uitwijzen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!