TEC en de stad Ottignies-Louvain-La-Neuve zijn afgelopen maart begonnen met een experimentele autonome shuttle. Die laatste was betrokken bij een verkeersongeval op een kruispunt met verkeerslichten. Hoewel het incident geen fysieke schade heeft veroorzaakt aan de inzittenden van de twee voertuigen, heeft deze botsing het programma op pauze gezet terwijl de ins en outs worden geanalyseerd. Maar zal het een definitieve stop zijn?
Tijdelijk rood licht?
Het ongeluk gebeurde terwijl de shuttle een nieuwe experimentele fase op de open weg was ingegaan. Sinds 8 mei 2021 mag de shuttle een verkeerslichtkruispunt oversteken dat speciaal voor dit experiment is ontworpen. Het ongeval gebeurde op het kruispunt van de Boudewijnlaan en de Einsteinlaan (Louvain-La-Neuve). Het was een kleine botsing die slechts geringe materiële schade veroorzaakte.
Simon Collet, projectmanager bij TEC, zei: "De autonome shuttle werd afgesneden door een auto. Het remsysteem werd ingeschakeld, maar er was nog steeds een licht contact tussen de voertuigen. De inzittenden waren duidelijk verrast, net als de bestuurder van de andere auto. Maar eind goed, al goed. "
Wie is verantwoordelijk?
Aangezien het een ongeval op een openbare weg betrof, waarbij een voertuig van een openbare instelling betrokken was, werd er een verslag opgesteld. Het moet vastgesteld worden welke partij er verantwoordelijk was en of dit ongeval is voorgevallen door de werking van de autonome shuttle. Het is nog niet duidelijk of dit voorkomen had kunnen worden met een persoon achter het stuur.
Zoals het er nu voorstaat, wijst het bewijsmateriaal erop dat de "menselijke" bestuurder aan het stuur van het andere voertuig verantwoordelijk was voor de botsing. Het blijkt echter dat het autonome rijsysteem van de shuttle niet in staat was het contact te vermijden, hoewel het systeem het voertuig wel afremde, maar niet voldoende. De analyse van het ongeval en de gedetailleerde gegevens ervan zullen misschien een antwoord op deze vraag kunnen geven.
Programma wordt verdergezet
Het ongeluk is zeker betreurenswaardig, maar gelukkig zonder menselijke gevolgen. Het doet niets af aan de voortzetting van het experiment. Dat zal worden hervat zodra de analyse van het ongeval is voltooid. Het zou zelfs kunnen bijdragen tot een beter begrip van de interactie tussen de kunstmatige intelligentie en menselijke bestuurders bij een kruispunt met verkeerslichten.
Voor Simon Collet maakt dit incident deel uit van het leerproces: "Een ongeval als dit hoort bij de ervaring, we verwachtten dat het zou gebeuren. Op het eerste gezicht, maar de analyse is nog gaande, had het feit dat het een autonoom voertuig is geen invloed op de botsing. Maar we moeten dat natuurlijk allemaal verifiëren met de gegevens aan boord van het voertuig. De bestaande procedures zijn in werking gesteld. Het is tijdelijk slecht nieuws voor het project, maar er is niets verrassends aan wat er gebeurd is. "
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!