Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / België is Europees filekampioen

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-08-2015

Het liedje wordt wat afgezaagd: België is en blijft het (West-)Europese land met de meeste files. Dat is in elk geval wat het bedrijf Inrix vaststelt, dat gespecialiseerd is in verkeersinformatie en filevoorspellingen.

In België verloor de gemiddelde automobilist in 2014 liefst 51 uur in de file. Dat is toch al 8 uur minder dan in 2013. Daarna volgen de Nederlanders met 41 uur (- 4 uur) en dan de Duitsers met 39 uur (+ 4 uur). Dat zijn de resultaten van een onderzoek dat gevoerd werd door Inrix, een bedrijf zich specialiseert in het bieden van mobiliteitsoplossingen en in de analyse en voorspelling van het wegverkeer. 13 Europese landen werden geanalyseerd en ons land staat aan kop ondanks de sterkere ‘positieve’ variatie tussen 2013 en 2014.

Londen erger dan Brussel

Brussel behaalde in 2014 als stad ‘slechts’ de tweede plaats met 74 uur (- 9 uur in vergelijking met 2013) die verloren werden in het verkeer. De eerste plaats was voor Londen, goed voor 96 uur (+ 14 uur) fileleed. Nochtans implementeerde de Britse hoofdstad een tol om het stadsverkeer te beperken. Die lijkt echter enkel effect te hebben in het centrum, terwijl de rand steeds meer vastloopt. Op de derde plaats vinden we het Duitse Keulen met 65 uur, op de voet gevolgd door Antwerpen met 64 uur! Gent staat op de tiende plaats met 52 uur fileleed in 2014.

De oplossing: werkloosheid

Wanneer we de cijfers van Inrix kruisen met de economische gegevens komen we tot één onweerlegbaar besluit: het beste wapen tegen verkeersdrukte is werkloosheid. Helaas lijkt een vlot verkeer synoniem te zijn voor een bedroevende economie. De analisten van Inrix bevestigen trouwens zonder omwegen dat “de stijging van de werkloosheid en het trage aantrekken van de economische groei de verminderde drukte op de wegen en dus het vlottere verkeer verklaren.” We zouden ook een slecht mobiliteitsbeleid en een onaangepaste infrastructuur met de vinger kunnen wijzen. Maar dat is een ander verhaal ...

Het klassement van de landen met het meeste fileleed

1. België
2. Nederland
3. Duitsland
4. Luxemburg
5. Het Verenigd Koninkrijk
6. Zwitserland
7. Frankrijk
8. Oostenrijk
9. Ierland
10. Italië
11. Spanje
12. Portugal
13. Hongarije

De top 20 van de Europese steden met het meeste fileleed

1. Londen (GB)
2. Brussel (B)
3. Keulen (D)
4. Antwerpen (B)
5. Stuttgart (D)
6. Karlsruhe (D)
7. Milaan (I)
8. Düsseldorf (D)
9. Utrecht (NL)
10. Gent (B)
11. Manchester (GB)
12. Den Haag (NL)
13. Hamburg (D)
14. München (D)
15. Rotterdam (NL)
16. Parijs (F)
17. Bonn (D)
18. Het Ruhrgebied (D)
19. Amsterdam (NL)
20. Lyon (F)

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten