Terwijl de meeste constructeurs in een race zitten om een zo groot mogelijk autonomie voor hun elektrische wagens, neemt BMW een tegenovergesteld standpunt in en is het bedrijf van mening dat er geen absolute noodzaak is om een actieradius van meer dan 600 km aan te bieden... zolang de oplaadinfrastructuur zich blijft ontwikkelen en dus meer toereikend wordt. Voor de Beierse fabrikant is het noodzakelijk naar de juiste maat te streven.
100 km voor PHEV, 600 voor BEV
Volgens David Ferrufino, projectmanager voor de BMW i4, heeft het geen zin om te proberen een elektrische auto te ontwikkelen met een actieradius van 1.000 km op één lading. Hij geeft er de voorkeur aan zich te concentreren op de ontwikkeling van oplaadtechnologieën en -infrastructuren wereldwijd. Volgens hem mikt BMW op een elektrische actieradius van ongeveer 600 km voor elektrische modellen en 100 km voor plug-in hybrides. Deze waarden zijn meer dan voldoende voor dagelijks gebruik.
>> Lees ook - BMW i4 is officieel + prijzen
Autonomie naargelang het segment
Bovendien voegt Ferrufino eraan toe dat BMW ook de actieradius bepaalt die aan elk voertuig wordt toegekend naargelang van het segment waarin het zich bevindt. De BMW i4 kan bijvoorbeeld 590 km afleggen met één lading en kan in 31 minuten van 10 naar 80 procent gaan aan een snellader van 200 kW.
"Wij denken bijvoorbeeld niet dat een actieradius van 600 kilometer geschikt is voor een BMW i3 als stadsauto, maar als het om de BMW iX of i4 gaat, denken we dat een actieradius van rond de 600 kilometer een zeer klantvriendelijke oplossing is", aldus Ferrufino.
Openbare laadnetwerk ontwikkelen
Het andere kernpunt in BMW's elektrische strategie is de ontwikkeling van het openbare oplaadnetwerk. Hoe meer toegankelijke en geografisch verspreide laadpalen en -stations er zijn, hoe minder behoefte er zal zijn aan een elektrisch voertuig met een zeer grote actieradius. De belangrijkste prioriteit is een snelle laadcapaciteit om de laadtijd tot een minimum te beperken.
Voor een merk als BMW, waarvan de reputatie gebaseerd is op rijplezier, maakt het beperken van de maximale actieradius het tenslotte ook mogelijk de omvang van de batterijen te beperken en dus de massa van de wagen te verminderen. Dit komt het rijgedrag en het verbruik ten goede, en dus ook de relatieve autonomie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!